Fietsen
Limburg is een wielerprovincie maar als fietsprovincie valt er nog veel te winnen. Het stimuleren van fietsen is goed voor de gezondheid, goed voor de beurs, goed voor de bereikbaarheid en goed voor het milieu.Want dat leidt tot minder gemotoriseerd verkeer en minder luchtvervuiling. De belangen van fietsende schoolgaande jeugd, de woon-werk fietser en de recreatieve fietser moeten daarom een stevige plek krijgen in het provinciale mobiliteitsbeleid. Hierbij verdienen schoolgaande fietsers als de meest kwetsbaren in het drukke en vaak gehaaste ochtendverkeer bijzondere bescherming verdienen.
De provincie blijft ook programma’s als Maastricht Bereikbaar en Roermond Bereikbaar steunen. In die programma’s krijgt fietsen in combinatie met openbaar vervoer de voorkeur krijgt boven automobiliteit.
Daarnaast is het effectief en doeltreffend om daar waar de wegeninfrastructuur in Limburg wordt aangepakt meteen ook de belangen van de fietsers te dienen. Zo kan het mes aan twee kanten snijden.
In de komende tien jaar wordt in Nederland een groei van het fietsgebruik voorzien van 20%. Limburg draagt nu nog de rode lantaarn. Met gericht stimuleringsbeleid willen we weer gaan aanhaken bij het peloton.