Door op 7 mei 2013

Veiligheid van burgers bij treinongevallen

Mijn collega Lia Roefs en ik zijn bezorgd over de veiligheid van burgers bij ongelukken met goederentreinen gevuld met gevaarlijke stoffen. Aanleiding is het ernstige ongeluk op 4 mei jl. in het Belgische Schellebelle, waarbij een dode en vele gewonden te betreuren zijn. We vragen een top 10 van risicogebieden in Limburg, gebaseerd op de risicokaart Limburg met gedetailleerde informatie over bevolkingsdichtheid en vervoersdichtheid van wagons met gevaarlijke stoffen. Zijn gemeentebesturen voldoende op de hoogte welke gevaarlijke stoffen er vervoerd worden door hun gemeente? Is er voldoende expertise bij de gemeentebesturen om bij ongelukken adequaat te handelen en hoe toetst de provincie dit? Daarnaast wordt door de PvdA Statenfractie gewezen op het grote belang van juiste informatievoorziening aan burgers die dicht langs spoorlijnen wonen en het houden van een periodieke praktijk-rampenoefening mét burgers in specifieke risicogebieden.

Een link naar de gestelde vragen aan gedeputeerde staten vindt u hier.