PvdA Limburg gaat zélf nieuwe OV concessie testen: #ROODtrip
PvdA Limburg gaat zélf nieuwe OV concessie testen: #ROODtrip
Op zaterdag 21 januari gaat PvdA Limburg de nieuwe OV concessie testen. Aleida Berghorst, Statenlid voor de PvdA in het Limburgs parlement en woordvoerder mobiliteit, gaat met de bus kriskras door Limburg. Onderweg stapt zij regelmatig uit om polshoogte te nemen bij haltes en buslijnen die eerder per mail, Twitter of via Facebook zijn genomineerd.
Aleida is de hele dag te volgen via Facebook, Instagram en Twitter.
Als er nergens een aansluiting gemist wordt, dan duurt de reis ongeveer 15 uur. De route doorkruist maar liefst 55 Limburgse dorpen en steden.
Doel
Met de actie wil PvdA Limburg ervaren hoe de nieuwe OV concessie in diverse delen van Limburg bevalt. Daarbij is aandacht voor klachten, maar er is ook aandacht voor de positieve veranderingen van de nieuwe OV concessie, denk bijvoorbeeld aan de elektrische bussen die al in Venlo rijden.
“We mogen best trots zijn op de nieuwe OV concessie, maar we moeten ook oog hebben voor verbeterpunten. Limburg verdient het best mogelijk OV! Door zelf door Limburg te reizen kan ik de bij de PvdA binnengekomen pijnpunten zelf ervaren en beoordelen.” zegt Aleida Berghorst.
Route
De ROODtrip start om 7.00 uur bij de poorten van VDL Nedcar omdat medewerkers van VDL na de late dienst een dikke 15 minuten moeten lopen naar de dichtstbijzijnde opstap halte in Holtum. In Brunssum is aandacht voor de busverbinding naar Maastricht. Op station Valkenburg is aandacht voor de korte overstaptijden die de nieuwe OV concessie op sommige plekken met zich mee brengt.
Vanuit Valkenburg gaat de reis naar Pottenberg in Maastricht, een wijk die na 19.00 uur ’s avonds een van de belangrijkste busverbindingen verliest. De reis wordt via Gronsveld en Mheer vervolgd naar Gulpen. Diverse kernen in Eijsden-Margraten zijn door de nieuwe concessie minder goed bereikbaar of worden ontsloten met een buurtbusje.
Bereikbaarheid van de Kakert en Winkelcentrum Op de Kamp is genomineerd en dus worden ook Landgraaf en Heerlen in de route opgenomen. Vanuit Heerlen gaat de reis per stoptrein naar Roermond waar de reis per bus vervolgd wordt via Weert naar Nederweert.
In Nederweert is aandacht voor buurtbus Nederweert, Leveroy en Hethuysen, maar het is ook het moment om de nieuwe Gedeputeerde Mobiliteit, Hubert Mackus, bij te praten over de OV ervaringen tot dan toe.
Vanuit Nederweert gaat de reis terug naar Weert en Roermond om daar de trein naar Venray te pakken. De verdwenen halte aan de Ysselsteynseweg in Ysselsteyn werd het vaakst genomineerd en dus mag die niet ontbreken in de route.
Vanuit Ysselsteyn gaat de reis terug naar Venlo, de eindhalte van de ROODTrip. Venlo heeft als eerste elektrische bussen, en die mogen natuurlijk niet in ROODtrip ontbreken.
Voor de exacte route en de tijdstippen, kun je dit PDF-je raadplegen: