Denk mee over Limburg en de samenleving!

1 maart 2024

mensenFractievoorzitter Aleida Berghorst heeft in de commissievergadering het beleidskader midden in de samenleving behandeld. In april zullen alle beleidskaders door Provinciale Staten worden vastgesteld. In de tussentijd kunnen fracties suggesties aanleveren om de beleidskaders te verbeteren. Daar hebben we jou voor nodig!
Hieronder lees je heel kort wat er in het beleidskader staat en kun je input aan ons doorgeven. Heb je iets meegemaakt dat past binnen dit thema of heb je ideeën waar de provincie iets mee kan? Laat het ons weten en denk mee over hoe de provincie midden in de samenleving kan staan.

Verbinding

Heel veel belangrijke thema’s uit de samenleving staan al in beleidskaders zoals woningmarkt, leefbaarheid en de sociale agenda. Die vind je hier. In dit plan staan enkele goede aanvullende initiatieven. Voorbeelden hiervan zijn:

• Participatieplan jongeren. Het betrekken van jongeren bij de Limburgse samenleving is absoluut noodzakelijk en dus een uitstekend plan. Wat de PvdA betreft wordt dit plan dan ook niet voor jongeren geschreven, maar met jongeren samen.
  • Verbinding met gemeenten en regio’s. De provincie wil voorbereidingen treffen op het zogenaamde ravijnjaar. In 2026 komen de begrotingen van Limburg en haar gemeenten stevig onder druk te staan door ontoereikende financiering van het Rijk. Ook zijn er zorgen over het de uitvoeringskracht, dat deels een arbeidsmarktprobleem is. De provincie wil scenario’s uitdenken om dit te verbeteren.
  • Politiecapaciteit. Limburg kampt met veel uitdagingen op het gebied van criminaliteit, maar de politie is hier niet op toegerust. Burgemeesters luiden de noodklok en de provincie moet zich hierbij aansluiten. Lobby vanuit Limburg zou structureler opgezet moeten worden. Er moet een lobby-agenda komen zodat gemeente, provincie en afzonderlijke partijen aan dezelfde doelen werken voor Limburg.

Limburg en de samenleving

Denk mee over Limburg en de samenleving. Laat ons weten wat jij belangrijk vindt via onderstaand formulier!

Input beleidskaders

Contactformulier om input te verkrijgen inzake de beleidskaders die het college van Gedeputeerde Staten voorlegt aan Provinciale Staten

Naam(Vereist)
E-mailadres (niet verplicht)
Wil je dat we je op de hoogte houden van het onderwerp waar je het over hebt? Of heb je een vraag en wil je met ons in gesprek? Laat dan je mailadres achter.
Contact gewenst?
Wil je dat we over je input contact met je opnemen? Geef dat dan hier aan.
Laat ons weten wat je bezighoudt. Heb je een vraag voor ons? Stel hem gerust.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.