Nieuwe energie

22 april 2024

energie duurzaamheidLisa Wolters behandelde voor de PvdA-fractie in Provinciale Staten het beleidskader nieuwe energie en milieu. In haar bijdrage ging ze in op een aantal kernthema’s. De hele inbreng is op de video te zien onderaan dit bericht.

Een van de prioriteiten is ook in Limburg het verstevigen van ons energienetwerk. Een van de prioriteiten is de aanleg van VAWOZ, zodat op zee opgewerkte windenergie ook naar Limburg getransporteerd kan worden. Dat kan echter niet zonder investeringen in het eigen netwerk. Als we niet hierin investeren, halen we onze klimaat- en energiedoelen niet.
De term netcongestie is geen vreemde meer, maar speelt ons wel parten. De investeringen bij Maasbracht en Graetheide helpen daar enorm bij.

Om het lokaal eigenaarschap te versterken kijkt de fractie uit naar de oprichting en uitwerking van de provinciale energiemaatschappij. Deze maatschappij speelt een sleutelrol in het ondersteunen en verbinden van lokale initiatieven, maar zorgt er ook voor dat de provinciale energiemaatschappij ten goede komt voor Limburg, waarbij wij duurzame energie bereikbaar te maken voor de Limburger.

Naast de opwekking van energie, heeft Lisa de aandacht gevestigd op het besparen ervan. De woningvoorraad moet dringend worden geïsoleerd en verduurzaamd. Dit heeft een groot effect op ieders portemonnee. Het is goed om te zien dat het college in dit kader de ambitie heeft om dat samen met gemeenten en corporaties op te pakken.

Het is de inzet van de PvdA Limburg om onze wereld veiliger, groener, schoner en duurzamer achter te laten dan we haar hebben aangetroffen. Laten we ervoor zorgen dat schone energie en een gezonde leefomgeving bereikbaar is voor alle Limburgers. Laten we streven naar een betere toekomst voor ons allemaal.