Stop geweld en agressie in het ov

19 april 2024

Stop geweld en agressie ovStop geweld en agressie in het ov! De Limburgse Statenfracties van de PvdA en GroenLinks hebben grote zorgen over de toename in geweldsincidenten in het openbaar vervoer. De fracties hebben schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten.

De partijen vragen het college naar de stappen die Arriva al heeft gezet om geweld in het ov tegen te gaan en hoe de provincie daarbij kan helpen. “Goed en veilig ov zou vanzelfsprekend moeten zijn”, aldus Statenlid Arlan Dautzenberg. “GroenLinks Limburg steunt de actie, het is hoog tijd dat hier iets aan gedaan wordt!”

De fracties van de PvdA en GroenLinks vragen verder naar de landelijke voortgang. In 2020 zijn afspraken vastgelegd in een convenant waar vervoerders, provincies en ministeries ook hun handtekening onder hebben gezet.

Er is in 2023 een manifest getekend door maatschappelijke organisaties en politieke partijen. “Het is aan politiek, vervoerders en de samenleving als geheel om dit gedrag te stoppen”, aldus PvdA-fractievoorzitter Aleida Berghorst. ”De PvdA is daarom samen met GroenLinks een petitie gestart om personeel en reiziger een hart onder de riem te steken.”

GL/PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop verwoordde het als volgt: “De maat is vol voor veel medewerkers in het ov en dat is heel erg begrijpelijk. De nood bij de medewerkers en vakbonden is hoog. Het lukt ondanks alles nog niet om voldoende concrete maatregelen te nemen.” Het Kamerlid heeft aan de staatssecretaris gevraagd wanneer deze concrete maatregelen genomen worden.

De petitie roept het Rijk op om snel met maatregelen te komen om geweld en agressie in het ov te stoppen en is hier te vinden.