PvdA zet in op beter openbaar vervoer

21 september 2023

Het openbaar vervoer is een zaak van zowel de provincie als het Rijk. Daarom werken de PvdA-fracties in Provinciale Staten en Kamer hard aan de broodnodige investeringen.
Belangrijk is dat het ov betaalbaar blijft en dat de kwaliteit juist verbetert. De fracties van PvdA, GroenLinks en Christenunie pleiten in een tegenbegroting voor meer investeringen dan het huidige kabinet wil. De Statenfractie wil met een werkgroep toezien op verbeterde dienstverlening in het provinciale openbaar vervoer.

De tegenbegroting: meer geld naar OV

Samen met GroenLinks en de Christenunie zet de Kamerfractie in op meer investeringen. Zij stellen samen voor om voor een bedrag van twee miljard te investeren. Dit geld moet leiden tot een hoger minimumloon, maar ook tot het voorkomen van prijsstijgingen in het openbaar vervoer. Dat helpt mensen aan twee kanten: met een hoger loon én geen prijsstijging in het ov houden mensen zo hopelijk eindelijk weer wat over.
Het voorstel om meer geld vrij te maken voor openbaar vervoer, lijkt een meerderheid te hebben gehaald in de Kamer. Die wil vierhonderd miljoen investeren en de prijsstijging van tickets in 2024 daarmee tegengaan. Ook een hoger minimumloon is naar aanleiding van de voorstellen een feit, al stijgt dit slechts met 1,7% en niet met de door de PvdA, GroenLinks en de Christenunie voorgestelde 2,5%.

Kamerlid Habtamu de Hoop was begin 2023 nog in Limburg tijdens de traditionele Roodtrip. Hij zet zich namens de PvdA nu dus weer in voor voor de noodzakelijke verbeteringen.

Provinciale Staten start werkgroep kwaliteit OV

De PvdA Limburg-fractie heeft in 2022 voorgesteld om te onderzoeken hoe het met de kwaliteit van het Limburgse openbaar vervoer gesteld is. Veel Limburgers zijn afhankelijk van bijvoorbeeld trein of bus, ziet onze fractie ontwikkelingen die niet lijken te duiden op een vooruitgang of handhaving van kwaliteit. Gebruik maken van openbaar vervoer is niet alleen duur, maar ook is er sprake van het wegvallen van een deel van de dienstregeling.

Fractievoorzitter Aleida Berghorst voert al jaren het woord over het openbaar vervoer en stelt: “Ik krijg regelmatig en soms dagelijks berichten van buschauffeurs en machinisten. Zij maken zich met ons zorgen om de kwaliteit die geboden kan worden ten opzichte van de prijsstijgingen.”

Het onderzoek concludeert dit ook. Het aantal mensen dat gebruik maakt van het OV, is gedaald met 20% ten opzichte van vijf jaar geleden. In de voorbije jaren zijn er meer buslijnen geschrapt dan gerealiseerd.
Dat wil niet zeggen dat alle ontwikkelingen slecht waren. In z’n geheel is het ov er alleen helaas niet beter op geworden.

Tegelijkertijd zagen we wel een fikse prijsstijging. In de periode 2017-2022 steeg de prijs gemiddeld 12,2% en in 2023 nog eens met 6,6%. Voor 2024 lijkt die prijsstijging in het regionale openbaar vervoer door te zetten. Men verwachteen stijging van maar liefst 11,7%. De vraag is of de samenwerking in de Kamer dit kan voorkomen.

Kortom: het openbaar vervoer wordt duurder, maar zeker niet beter. Lees ook dit artikel op 1Limburg.

Verbetering

De vraag die boven de markt hangt, is wat te doen met de uitkomsten van dit onderzoek. Hoewel zeker niet alles verslechtert, is het toch zaak iets met een aantal constateringen uit het onderzoek te gaan doen. Daarom stelt de PvdA Limburg voor om als Provinciale Staten zelf vinger aan de pols te blijven houden via een werkgroep. Op deze manier hoopt de fractie toe te zien om een verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening in het openbaar vervoer.

Bij L1 vertelde Aleida Berghorst er het volgende over: