De toekomst van de Maaslijn

29 september 2023

Aleida BerghorstHet openbaar vervoer in Limburg is al jaren een van de belangrijkste thema’s voor de PvdA Limburg. Fractievoorzitter Aleida Berghorst heeft daarom ook herhaaldelijk met een “roodtrip” de kwaliteit van het provinciale openbaar vervoer getest. De provincie is verantwoordelijk voor de concessie die leidt tot de vervoerder die actief is in de provincie. Momenteel is die gegund aan Arriva. Op een groot aantal trajecten is deze vervoerder verantwoordelijk is voor het naleven van met de provincie gemaakte afspraken. Zo staat ook nu de toekomst van de Maaslijn op het spel.

De noodzaak van de Maaslijn

Om het openbaar vervoer te verbeteren, is meer nodig dan alleen het maken van onderlinge afspraken. Een van de broodnodige ingrepen is die van de Maaslijn, het traject tussen Roermond en Nijmegen. Dit traject is aan grootschalig onderhoud en vernieuwing toe is.

Deze fikse verbetering zal ervoor zorgen dat de reistijd en het opvangen van vertragingen over het hele traject veel beter zal verlopen dan nu het geval is. Om dit te realiseren zijn in het verleden afspraken gemaakt over de verdeling van de kosten. Zo dragen provincie en het Rijk beiden de helft van de kosten.

Begin 2022 is de aanbesteding echter stopgezet. Dit vanwege de problemen met levering van materialen en prijsstijgingen. Hierdoor moest de aanbesteding opnieuw verricht worden.

Geen meerkosten, maar…

In december 2022 heeft onze fractie samen met het CDA een motie ingediend met als strekking dat er geen euro meer naar de Maaslijn moest, gelet op de kosten die er sowieso al mee gemoeid waren. Het Rijk staat voor de keuze om van de Maaslijn een Rijksproject te maken. Feit is echter helaas dat het huidige (demissionaire) kabinet nog steeds geen beslissing heeft genomen.

Provinciale Staten moet daarom nu kiezen. Is zij bereid is om opnieuw de portemonnee te trekken? Kiezen we hier niet voor, dan blokkeren we de gunning en zorgen we zelf voor een jaar vertraging en dus wederom oplopende kosten. Bovendien zorgt het weigeren om meer te investeren in de Maaslijn ook voor een hoge schadevergoeding aan Arriva.

Nu als provincie niet extra investeren levert veel meer kosten op. Dit is voor de PvdA Limburg dan ook absoluut geen optie.

Rijksproject?

Tegelijkertijd is het teleurstellend dat het zover moet komen. Er ligt een breed gesteunde motie vanuit Provinciale Staten. Die stelt dat de provincie financieel niet meer kan en wil doen dan reeds is gedaan. “De Tweede Kamer heeft dit bevestigd via een aangenomen motie”, aldus Aleida Berghorst. “En toch gebeurt er na maanden praten en wachten helemaal niets.”

Om ervoor te zorgen dat het Rijk toch haar verantwoordelijkheid gaat nemen en het hele project als een verantwoordelijkheid van de Rijksoverheid gaat zien, heeft ook de Kamerfractie van de PvdA zich geroerd. Kamerlid Habtamu de Hoop heeft samen met Caroline van der Plas (BBB) vragen gesteld die beogen een Rijksproject van de Maaslijn te maken, zodat de meerkosten voor rekening van het Rijk gaan komen. Alle informatie over de toekomst van de Maaslijn is ook hier te vinden.

Om deze vragen kracht bij te zetten, heeft de PvdA in Provinciale Staten een motie ingediend, mede-ingediend en gesteund door de overige fracties. De motie is hier te vinden en spreekt haar teleurstelling uit in het vasthouden van het kabinet in de opvatting dat de provincie moet blijven opdraaien voor overschrijdingen. Ook spreekt Provinciale Staten hiermee uit de verwachting te hebben dat het kabinet voor het einde van het jaar alsnog een positief besluit neemt. Aleida Berghorst: “Als het kabinet écht van mening is dat elke regio telt, wordt het tijd dit ook voor Limburg te laten zien.”

De Limburger schreef dit artikel over de behandeling in Provinciale Staten.