Zorgen over Zuyderland

15 maart 2024

Lisa Wolters heeft namens de PvdA-Statenfractie vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten. De vragen draaien om de voorgenomen sluiting van de spoedeisende hulp (SEH) in Heerlen. Medio 2023 heeft de directie van Zuyderland laten weten naar één SEH voor beide mijnstreken te willen in Sittard-Geleen.

Oorzaken

Dit zou komen door twee oorzaken. Aan de ene kant is er in Zuid-Limburg een grote zorgvraag door de vergrijzing en de gemiddeld ongezondere bevolking. Anderzijds is er een probleem op de arbeidsmarkt: er is niet voldoende personeel voorhanden voor onder andere de SEH. Het sluiten van een van de twee locaties is dus vooral ingegeven door deze twee factoren. Althans, dat is de bewering van de directie. De provinciale PvdA-fractie heeft zorgen om het sluiten van Zuyderland.

Regietafel

Sindsdien is er een proces op gang gebracht waarbij alle scenario’s van tafel zijn en de samenleving betrokken wordt bij het uitwerken van nieuwe scenario’s. Uit antwoorden tijdens informatiesessies blijkt echter direct dat het niet mogelijk wordt geacht om twee SEH’s open te houden. Daarop heeft de PvdA Limburg vragen gesteld. Deze zijn hier te lezen.

“Zoals zo vaak dreigen regio’s die buiten de Randstad liggen voorzieningen kwijt te raken”, aldus PvdA-Statenlid Lisa Wolters. “We maken ons zorgen over de voorgenomen sluiting, met name op het effect dat dit heeft op andere zorglijnen. Daarnaast zijn twee SEH’s in Zuid-Limburg (MUMC en Zuyderland) onvoldoende op een gebied van 600.000 mensen. In Noord-Limburg zijn er drie SEH’s én kun je terecht in ziekenhuizen vlak over de provinciegrens. Dat terwijl er minder mensen wonen.”

Zorgen over Zuyderland

Op 10 april 2024 worden stakeholders bijgepraat over de scenario’s die in overweging worden genomen. De Statenfractie wil weten op welke manier de provincie hierbij wordt betrokken.

De regietafel kiest uiteindelijk welk scenario zij het beste acht, Zuyderland en CZ hebben aangegeven zich aan deze keuze te conformeren. Aan de regietafel zitten vertegenwoordigers van huisartsen, ambulance, zorgverzekeraar, Burgerkracht Limburg en Zuyderland. Aan de regietafel zitten vertegenwoordigers van huisartsen, ambulance, zorgverzekeraar, Burgerkracht Limburg en Zuyderland.