Sterke Limburgse schouders

5 april 2024

Lisa Wolters heeft haar maidenspeech gehouden als Statenlid van de PvdA Limburg! Haar eerste inbreng in een Statenvergadering was direct een belangrijke. In de vergadering werd namelijk het beleidskader behandeld dat gaat over het cultuur- en erfgoedbeleid voor deze hele periode. Kern van het betoog was vooral dat sterke schouders nodig zijn om mensen te helpen. Sterke schouders in de cultuursector zijn al die artiesten, kunstenaars en andere cultuurmakers die de Limburgse cultuur maken.

Onder de tekst kun je ook de video bekijken!

De maidenspeech

Vandaag wil ik graag beginnen, waar het voor mij ook begon. Want, dames en heren, ik heb veel geluk gehad. Ik heb geluk gehad om te zijn geboren in een gezin met sterke schouders. Dankzij mijn ouders en mijn grootouders kreeg ik de kansen die nodig had om ook sterke schouders onder ons Limburg te mogen zetten. Ik kreeg kansen die niet elke Limburger krijgt en zij hebben daarom extra ondersteuning nodig. Want sterke schouders heb je niet alleen, sterke schouders heb je om je medemensen te helpen. En dat is ook precies wat onze Limburgse cultuur nodig heeft. Sterke schouders die onze Limburgse cultuur beschermen, ondersteunen en doorgeven.

En die sterke schouders telt Limburg volop. We kennen talloze kunstenaars, muziekgezelschappen, vrijwilligers, cultuurmakers die hun sterke schouders inzetten voor de Limburgse cultuur. Ze brengen niet alleen hun tijd en energie, maar ook hun passie en expertise in, waardoor culturele activiteiten mogelijk worden gemaakt die anders niet kunnen plaatsvinden. Zij vormen het kloppende hart van de culturele sector. Ze verdienen daarom de sterke schouders van de Provincie Limburg waarbij wij vanuit deze zaal erkenning, waardering en ondersteuning moeten uitdragen.

Waarin Zuid-Limburg een sterke culturele structuur heeft, heeft Noord-Limburg ruimte nodig om haar culturele lijnen te laten groeien. In dit kader doen we dit door expliciet aandacht te vragen voor de culturele sector in Noord-Limburg.

Het behoud van Limburgs industrieel erfgoed, waaronder het rijke mijnverleden, is van essentieel belang voor het behoud van de culturele identiteit en historische rijkdom van de regio. Deze monumenten vertellen niet alleen het verhaal van de mijnbouw in Limburg, maar ook van de technologische vooruitgang en de economische geschiedenis van onze regio. Volgend jaar is het vijftig jaar geleden dat de mijnen gesloten werden. De restanten van de Limburgse mijnbouw herinneren ons er aan dat ons Limburg gebouwd is op sterke schouders.

Maar er is nog een ander aspect van onze cultuur dat sterke schouders nodig heeft: onze Limburgse taal. Wij maken ons als PvdA zorgen of het behoud en de versterking van de Limburgse taal voldoende tot zijn recht komt. Onze taal is een essentieel onderdeel van onze identiteit, van wie we zijn als Limburgers. Het is belangrijk dat we er alles aan doen om het te behouden en te bevorderen, zodat onze Limburgse taal in al haar verschijningen niet verdwijnt.

Daarom brengen wij als PvdA de motie Óngerwaeg noa deil III in (de motie vind je hier, red).

Laten we onze sterke schouders gebruiken om onze cultuur door te geven aan toekomstige generaties, zodat zij dezelfde liefde en trots kunnen voelen die wij voelen voor ons prachtige Limburg.

Dank u wel.

Bekijk de video!

In De Limburger verscheen een artikel over de motie. Hieronder kun je die inbreng ook als video bekijken.