Door op 14 januari 2014

Statenfractie op werkbezoek

De PvdA Statenfractie heeft op zaterdag 11 januari een werkbezoek gebracht aan Brunssum, daarbij vergezeld door raadsleden en geïnteresseerden van de afdeling Brunssum.
PvdA-wethouder Eric Geurts gaf een toelichting op de visie op de Oostflank in Brunssum, waar plannen worden ontwikkeld om een groot themapark te ontwikkelen: Nature Wonder World. De ambitie is om hier een aantal “wereldwonderen” na te bootsen zoals De Grand Canyon, Mont Everest, het koraalrif Great Barrier en de vulkaan Vesuvius. Hier is een investering mee gemoeid van maar liefst   € 500 miljoen en zou jaarlijks 2 miljoen bezoekers moeten gaan trekken. Jean Gelissen initiatiefnemer en eigenaar van Toverland in Sevenum lichtte de plannen toe. Uit studies blijkt dat het themapark goed is voor 2.000 banen.

Erik Geurts bracht naar voren dat Nature Wonder World in het gedrang zou komen als er verdere vertraging zou ontstaan bij de aanleg van de Buitenring.

Na de discussie- en vragenronde heeft het gezelschap omgeving Schutterspark bezocht waar de Rode Beek heringericht wordt en aansluitend de groeve waar de inpassing van Nature Wonder World is bedacht.

Voor een haalbaarheidsstudie is € 900.000 op tafel gelegd waarin Parkstad en provincie Limburg voor de helft in hebben bijgedragen.

Is het inderdaad mogelijk om van Zuid-Limburg gezamenlijk een toeristische trekpleister te maken waar ook Heuvelland en Maastricht in passen, met Nature Wonder World als grote trekpleister voor het hele gebied. De komende maanden zal duidelijk worden of investeerders daadwerkelijk bereid zijn dit project te financieren.