Door op 19 juni 2014

Schutterijen in portefeuille gedeputeerde Peter van Dijk

Limburgs PvdA-gedeputeerde Peter van Dijk krijgt schutterswezen in zijn portefeuille. Dat is door Gedeputeerde Staten besloten naar aanleiding van de benoeming van Ger Koopmans begin juni tot gedeputeerde.

Koopmans is president van het Oud Limburgss Schuttersfederatie. Om belangenverstrengeling te voorkomen worden de provinciale taakonderdelen op het gebied van schutterswezen van de portefeuille van Koopmans afgescheiden en bij de portefeuille van Van Dijk  gevoegd. Met uitzondering van het Limburgs Schutterij Museum. Dit museum staat onder leiding van een onafhankelijk bestuur en blijft onderdeel uit maken van de portefeuille van Koopmans.

Dat betekent dat Van Dijk alle kwesties rond schutterijen voortaan zal beoordelen. Van Dijk zal eveneens bij gelegenheid de provincie representeren bij schuttersevenementen zoals het Oud Limburgs Schuttersfeest (OLS) dit jaar in Papenhoven-Grevenbicht. Gedeputeerde Van Dijk is niet helemaal onbekend met het schutterswezen. Hij heeft het OLS reeds meerdere keren bezocht en heeft al eens met een schuttersbuks geschoten.

Bron: Provincie Limburg