Door op 12 februari 2014

PvdA en de Stations Haelen en Baexem

Misverstanden zijn er voor om uit de wereld te helpen, vandaar deze ingezonden brief. De Provinciale Statenfractie van de PvdA en de gemeenteraadsfractie van de PvdA in Leudal zijn beiden een groot voorstander van de realisatie van treinstations in Haelen en Baexem. Wij vinden dat iedereen in Limburg goed en bereikbaar Openbaar Vervoer verdient. Een nogal technische discussie in een Provinciale Statencommissie, waar de pers melding van maakte, heeft onlangs echter tot een verkeerde voorstelling van zaken geleid. Dat beeld willen wij nu graag rechtzetten.

Over de wenselijkheid van de stations Haelen en Baexem bestaat wat de PvdA betreft geen enkele discussie. Sterker nog, de PvdA heeft de verantwoordelijk Gedeputeerde gesteund in zijn voornemen om bij de NS aan te kloppen om een stoptrein tussen Roermond en Weert te laten rijden. De PvdA vindt het namelijk belangrijk dat reizigers uit Leudal de mogelijkheid krijgen om veel sneller en veel beter met het OV te reizen. Om deze stoptreinen te betrekken bij de aanbesteding van de provinciale OV-concessie voor 2016 gaat waarschijnlijk niet lukken. Daarvoor moet de lijn Roermond-Eindhoven door de NS worden overgedragen, zoals dat heel wat jaren terug ook met de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen gebeurde. Voor marktwerking op het spoor is echter niet veel draagvlak meer aanwezig in ‘Den Haag’. De lijn Roermond-Eindhoven blijft daardoor in handen van de NS en daar heeft de provincie geen zeggenschap over. Dan is het nu dus beter om meerdere ijzers in het vuur hebben.

Voor het eerst maakte de verantwoordelijk Gedeputeerde bekend dat realisatie van een stoptrein Weert-Roermond, naast een Intercity-verbinding, negatieve gevolgen heeft voor de tijd per uur dat de spoorwegovergangen over dit traject gesloten zullen zijn.  Het kon nog wel eens kostbaar zijn om dit probleem rondom de verkeersveiligheid op te lossen. Ook is duidelijk dat, zelfs al zijn er stations in Haelen en Baexem, er een behoorlijk busvoorziening nodig is voor de rest van de gemeente Leudal. Bovendien zijn er investeringen op het station Weert noodzakelijk.

Maar troost u met het feit dat, hoe verder het proces vordert, problemen concreter worden en (misschien) de oplossingen dichterbij.