PERSBERICHT: PvdA stelt schriftelijke vragen over “rookvrije generatie” initiatief

12 oktober 2017

PvdA stelt schriftelijke vragen over “rookvrije generatie” initiatief

Nadat de gemeentes Roermond en Venlo zich aangesloten hebben bij de beweging “Op weg naar een rookvrije generatie”, juicht de PvdA dit initiatief toe ter verbetering van de volksgezondheid in de Provincie Limburg. Statenlid Tirza Houben: “Ik moet altijd denken aan asbest. Een stof waarvan we in totale paniek raken als het in de buurt van kinderen komt, omdat we weten dat het zeer schadelijk is. Tegelijkertijd doen we (te) weinig aan het voorkomen van het feit dat kinderen in aanraking komen met sigarettenrook. Ik vind dat maar scheef.”

Het initiatief van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds pleit voor een rookvrije omgeving voor opgroeiende kinderen. Dit houdt onder andere in dat plekken waar veel kinderen komen, gestimuleerd worden een rookverbod in te stellen. Voorbeelden hiervan zijn speeltuinen, sportverenigingen en kinderopvang. Naast de gemeentes Roermond en Venlo zijn er zo’n 7 andere gemeentes die zich bij dit initiatief hebben aangesloten. Dit laat zien dat niet alleen ondernemers en particulieren dit initiatief omarmen, maar dat ook overheden zich actief inzetten voor een rookvrije generatie. Dit is voor de PvdA Fractie een mooie aanleiding om aandacht te vragen binnen de provincie om te kijken of de provincie zich hierin actief kan mengen.

Elk jaar sterven er 20.000 Nederlanders aan de gevolgen van roken. Ook van het meeroken kunnen mensen ernstig ziek worden. Iets wat de PvdA de jonge generatie Limburgers niet toewenst.

Cijfers uit 2016 geven aan dat 21,1% van de mannen 19 jaar en ouder uit de GGD-regio Limburg-Noord rookt. Voor de GGD-regio Zuid-Limburg is dit 23,6% van de mannen 19 jaar en ouder. Van de vrouwen 19 jaar en ouder rookt 16,5% in regio noord en 19,7% in regio zuid.

Bijgevoegd is de site van het initiatief en de cijfers over het percentage rokers in de Provincie Limburg: