Overtredende plasticverwerker in Brunssum krijgt opnieuw een vergunning

12 september 2019

In de Limburger van 2 september 2019 en 3 september 2019 lazen wij met verbazing dat de plasticverwerker TpD in Brunssum toestemming van de provincie heeft gekregen om de opslag van plastic ruim zeven keer te vergroten. Bij de vorige vergunning zijn al meerdere overtredingen geconstateerd, zoals het overschrijden van de geurnorm en het lozen van afvalwater in het riool.

Niet alleen de fractie kijkt met verbazing naar de uitbreiding van het bedrijf. De buurtbewoners spreken van ”een belemmering van hun leven”. Zij hebben last van stank, vliegen en een rattenplaag en zien met de uitbreiding van het bedrijf nog lang geen einde aan hun klachten en overlast.

Als klap op de vuurpijl is er ook nog het gesprek van een gedeputeerde met buurtbewoners waarin de verwachting wordt gewekt dat de provincie de overlast eindelijk gaat oplossen.

Ons Statenlid Aleida Berghorst stelt daarom schriftelijke vragen over de nieuwe vergunning voor afvalverwerker TpD in Brunssum.

“Ik vind het onbegrijpelijk dat we als provincie eerst de indruk wekken dat we korte metten maken met de overlast voor omwonenden en het schenden van vergunningsvoorschriften en dan vervolgens een nieuwe vergunning afgeven waarmee 7x zoveel vervuild plastic mag worden opgeslagen.”

De schriftelijke vragen:

  1. Waarom keurt het college een nieuwe vergunning goed en verhoogt zij ook nog eens de maximale opslagcapaciteit met zeven keer de huidige grootte, terwijl blijkt dat TpD keer op keer voor overlast in de buurt zorgt en vergunningsvoorschriften niet naleeft?
  2. Is de vergunning inmiddels onherroepelijk? Of lopen termijnen voor bezwaar of zienswijzen nog?
  3. Hoeveel zienswijzen zijn binnen gekomen en hebben de zienswijzen nog tot aanpassing van de conceptvergunning geleid?
  4. De gemeente Brunssum zit in zijn maag met de overtredingen van de huidige vergunning door het bedrijf TpD. Hebben zij een zienswijze ingediend of bezwaar gemaakt tegen de nieuwe vergunning?
  5. Zo ja, op welke manier beïnvloedt dit verschil van zienswijze tussen twee overheden het verstrekken van de nieuwe vergunningen en het juridische proces dat op dit moment loopt?
  6. Hoe verloopt de samenwerking met de gemeente Brunssum in dit specifieke dossier?
  7. Zijn er in de nieuwe vergunning eisen opgenomen die overlast tot een minimum moeten beperken? Zo nee, waarom niet. Zo ja, welke eisen zijn gesteld? Wat is er anders aan deze vergunningseisen vergeleken met de vorige vergunning?
  8. Hoe denkt het college te garanderen dat de nieuwe vergunning een einde maakt aan de overlast voor de omgeving?
  9. Hoe en hoe vaak wordt gecontroleerd of TpD zich aan de gestelde eisen houdt?
  10. De provincie heeft aangegeven het KAD een beheersplan te laten maken. Wanneer is dit beheersplan gereed en hoe gaat dit beheersplan ervoor zorgen dat de overlast verdwijnt?
  11. Er loopt nog een rechtszaak waarin door de rechter nog uitspraak gedaan moet worden over de maatregelen die de provincie heeft ingesteld. Waarom wacht de provincie niet op de uitspraak van de rechter voor zij een nieuwe vergunning afgeeft?
  12. In de omgeving rondom de vestigingen van TpD is over de nieuwe vergunningverlening veel onrust ontstaan. Ook ontvangen wij signalen dat het daadkrachtig sluiten van de plasticopslag in juli en gesprek van de gedeputeerde met omwonenden de verwachting heeft gewekt dat de provincie eindelijk een einde zou maken aan de overlast. De nieuwe vergunning is voor veel omwonenden een koude douche. Kunt u zich voorstellen dat omwonenden teleurgesteld zijn in de provincie? Wat gaat u doen om overlast voor omwonenden te verminderen?
  13. Op welke wijze houdt uw contact met de omwonenden en communiceert u over de nieuwe vergunning?

 

De volledige schriftelijke vragen kunt u hier vinden.