Bericht van de Statenfractie: De huidige situatie in de Provincie en hoe nu verder

17 april 2021

In ons vorige bericht vertelde we over de ontstane politieke situatie naar aanleiding van de affaire Vrehen. We willen iedereen heel erg bedanken voor de reacties.

De Gouverneur, Theo Bovens, heeft zich in eerste instantie beschikbaar gesteld om een half jaar aan te blijven tot dat er een opvolger kan worden aangewezen. Daar kwam hij deze week in een brief op terug. “De afgelopen dagen is bij mij het besef gegroeid dat het voor mij vrijwel onmogelijk is om zowel de vertrekkende Gouverneur te zijn als de Gouverneur die gelijktijdig in zijn eentje het college van Gedeputeerde Staten vormt in afwachting van een nieuw college.”

De PvdA heeft begrip voor dit besluit en bedankt de Gouverneur voor zijn inzet de afgelopen 10 jaar.

Maandag wordt Johan Remkes door demissionair minister Ollongren tijdelijk als Gouverneur aangesteld. Remkes heeft, naast het besturen van de provincie, ook de opdracht om een begin te maken met het verbeteren van de bestuurscultuur en de integriteit van bestuur in Limburg. Daarnaast zal hij een bijdrage leveren aan het zoeken van een nieuw College van Gedeputeerde Staten en een nieuwe Commissaris van de Koning.

Provinciale Staten heeft besloten een verkenner te zoeken die het proces gaat begeleiden. In die formatie liggen alle mogelijke bestuursvormen op tafel, een coalitie, maar ook een nieuw extraparlementair college.

De PvdA heeft zich uitgesproken voor een eerlijk, transparant en integer bestuur, dat stabiel is en gedragen wordt door een meerderheid van Provinciale Staten. Een coalitie heeft onze voorkeur.

De afgelopen jaren zijn veel beleidskaders vastgesteld, ook met onze steun. Om zo min mogelijk tijd te verliezen willen we daarop voortbouwen.  Wel willen we daar een paar zaken aan toevoegen, zoals een uitgebreid hoofdstuk over integriteit en een hoofdstuk over hoe Limburg sterk en sociaal uit de coronacrisis kan komen.

Provinciale Staten vindt dat besluitvorming zoveel mogelijk door moet gaan. Tot er een nieuw College van Gedeputeerde Staten is aangesteld zal in een tijdelijke Statencommissie iedere week vergaderen om samen met de tijdelijke Gouverneur de noodzakelijk besluiten te kunnen nemen.

De komende tijd is de inzet van de PvdA om zo snel mogelijk tot een nieuw bestuur te komen. We zullen jullie uiteraard informeren wanneer dat nodig is.

Met strijdbare groet,

Statenfractie PvdA Limburg