13 april 2022

Handhaving van stikstof

“Het is belangrijk dat mensen en bedrijven ervan uit kunnen gaan dat vergunningen die wij uitgeven rechtsgeldig zijn. De bedrijven waarover dit gaat moeten hier snel duidelijkheid over krijgen. Het zou niet van rechtszaken af moeten hangen of wij ons aan de wet houden.”

Lianne Schuuring heeft samen met andere partijen schriftelijke vragen ingediend over handhavingstrajecten op het gebied van stikstof door de provincie.

Voor het laten grazen van koeien in de wei en het verspreiden van mest over het land is sinds 2019 namelijk een natuurvergunning nodig. De vergunning was nodig omdat deze activiteiten toch een negatieve invloed hebben op beschermde natuurgebieden. Omdat de situatie bij veehouderijen niet veranderde, besloot de provincie niet te gaan controleren en handhaven op deze vergunningen. Beweiden en bemesten kon daardoor in de praktijk doorgaan.

De rechter heeft de provincie nu op de vingers getikt en vindt dat de provincie wel degelijk moet handhaven. Behalve als zij kunnen bewijzen dat de beschermde natuurgebieden geen schade ondervindt. Als de provincie dit niet verandert moet ze een dwangsom betalen.
Voor bedrijven kan dit betekenen dat zij alsnog een extra natuurvergunning aan moeten vragen, met alles wat daarbij komt kijken. Ook kan dit betekenen dat koeien alleen binnen mogen staan, terwijl dit juist nog meer stikstof oplevert. Kortom: veel extra onzekerheid. Onzekerheid die we zo snel mogelijk moeten oplossen.