Armoede, laaggeletterdheid en de toegang tot zorg

10 april 2024

Na de maidenspeech van ons Statenlid Lisa Wolters over cultuur en erfgoed, mocht ze direct door met het beleidskader over bestaanszekerheid. In haar inbreng (zie ook de video onderaan) refereerde de PvdA naar de sociale problemen waar te veel Limburgers mee kampen. Lisa maakte een punt van armoede, laaggeletterdheid en de toegang tot zorg. De omgeving waar je geboren wordt en het inkomen van je ouders zijn helaas nog steeds te bepalend.

Armoedebestrijding is een van de grootste uitdagingen. Dat geldt ook voor de bestrijding van laaggeletterdheid. Lisa heeft er namens de PvdA bij Provinciale Staten op aangedrongen om extra aandacht te besteden aan de aanpak van laaggeletterdheid. Armoedebestrijding en het tegengaan van laaggeletterdheid zijn allereerst taken van gemeenten. De vraag is dan: sluit uitvoering goed aan op het beleid gemeenten? Zij verdienen de ondersteuning die nodig is om Limburgers te helpen.

Als slot van het betoog stond de PvdA-fractie stil bij ziekenhuiszorg. Met het dreigende afschalen van een spoedeisende hulp (SEH) in Heerlen of Sittard, dreigt Zuid-Limburg afhankelijk te worden van twee volwaardige SEH’s op 600.000 mensen. Het gevolg zal zijn dat er meer druk ontstaat op mantelzorgers en huisartsen. Er is minder bereikbare zorg voor de meest kwetsbare mensen. Hiertoe diende de PvdA dan ook een motie in. De motie sprak zich uit voor volwaardige ziekenhuiszorg in de gehele mijnstreek en riep het college op te bekijken of gemeenten alsnog aan de regietafel konden komen. De motie is hier te bekijken. Lees ook dit bericht van De Limburger over de motie.