Denk mee over een toekomstbestendige economie!

18 maart 2024

Fractievoorzitter Aleida Berghorst heeft in de commissievergadering het beleidskader toekomstbestendige economie behandeld. In april zullen alle beleidskaders door Provinciale Staten worden vastgesteld. In de tussentijd kunnen fracties suggesties aanleveren om de beleidskaders te verbeteren. Daar hebben we jou voor nodig!
Hieronder lees je heel kort wat er in het beleidskader staat en kun je input aan ons doorgeven. Heb je iets meegemaakt dat past binnen dit thema of heb je ideeën waar de provincie iets mee kan? Laat het ons weten en denk mee over toekomstbestendige economie.

Wat ontbreekt er?

Binnen het economiebeleid vindt de PvdA dat niet alleen bedrijven en het onderwijs betrokken moet zijn. Vakbonden mogen hierin absoluut niet ontbreken, maar FNV blijkt niet betrokken te zijn bij het beleidskader. Sinds de eerste behandeling van het stuk is dit echter wel toegevoegd.

De PvdA wil dat dit hersteld wordt en dat vakbonden bovendien structureel betrokken worden aan overlegtafels waar onderwijs en bedrijven ook zitten.
Naast het betrekken van vakbonden, ontbreekt ook het bewaken van de kwaliteit van werk. We willen goedbetaalde banen met vaste contracten als medicijn tegen armoede.

Uitdagingen

Een van de grootste uitdagingen voor een toekomstbestendige economie is het verbeteren van basisvaardigheden. Één op de drie 15-jarigen heeft moeite met lezen. Dat vormt een gigantisch probleem dat provinciaal beleid vergt.

Een andere uitdaging is arbeidsmigratie. Eerder maakte de PvdA hier al een motie over, maar uitwerking in het beleidskader is nog summier. Scherpe keuzes in het vestigingsklimaat en de verwerving van nieuwe arbeidsplaatsen kunnen helpen om enkele grote, maatschappelijke problemen op te lossen.

Denk met ons mee over een toekomstbestendige economie!

Input beleidskaders

Contactformulier om input te verkrijgen inzake de beleidskaders die het college van Gedeputeerde Staten voorlegt aan Provinciale Staten

Naam(Vereist)
E-mailadres (niet verplicht)
Wil je dat we je op de hoogte houden van het onderwerp waar je het over hebt? Of heb je een vraag en wil je met ons in gesprek? Laat dan je mailadres achter.
Contact gewenst?
Wil je dat we over je input contact met je opnemen? Geef dat dan hier aan.
Laat ons weten wat je bezighoudt. Heb je een vraag voor ons? Stel hem gerust.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.