Zorgen over verkoop Arriva

19 oktober 2023

Logo van Arriva in Limburg op de buitenkant van een lijnbus.De PvdA Limburg vernam recentelijk dat Arriva in Amerikaanse handen zal komen. Het bedrijf is nu nog eigendom van Deutsche Bahn.

De verkoop kan gevolgen hebben voor de Limburgse reiziger.

Publieke voorziening

De PvdA is namelijk van mening dat het OV een publieke voorziening is. Het feit dat deze publieke voorziening nu gekocht wordt door een bedrijf dat vooral winst wil maken baart de PvdA grote zorgen. De fractie heeft die zorgen verwoord in een aantal vragen voor Gedeputeerde Staten.

De provincie heeft het streekvervoer gegund aan Arriva voor de periode 2017-2031. Een van de vragen gaat over de mogelijkheden binnen de concessie om de belangen van Limburgse reizigers en werknemers zo goed mogelijk te beschermen. Ook het FNV bemoeit zich hiermee, blijkt uit een artikel van De Limburger.

I Squared Capital

Verder is over I Squared Capital weinig informatie te vinden. De vraag dringt zich op of dit bedrijf elders ook vervoerders in handen hebben en hoe daar de ervaringen zijn.

Tot slot is Limburg niet de enige provincie waar Arriva het streekvervoer vorm geeft. De PvdA denkt dat het uitwisselen van kennis en het bundelen van krachten verstandig is.

De vragen zijn hier te vinden.

Kamervragen

Naast de PvdA Limburg heeft ook Kamerlid Habtamu de Hoop vragen gesteld.