Limburg bereikbaar en toegankelijk

6 mei 2024

Limburg bereikbaar en toegankelijk, dat is het uiteindelijk doel voor de Partij van de Arbeid. Voor onze fractie verdient aantal zaken in het beleidskader mobiliteit daarom extra aandacht.

Om te beginnen het OV. Te vaak krijgen wij het gevoel dat Arriva de afspraken die we met maken, niet nakomt. Ja, het OV staat voor grote uitdagingen. Zeker als het gaat om het werven van voldoende werknemers.

“Maar tegelijkertijd roept de handelswijze van Arriva ook vaak vragen op, zo vertelde Aleida Berghorst in de Statenvergadering. “Het inzetten van Limburgse bussen in Twente, terwijl er in Limburg regelmatig bussen uitvallen door gebrek aan materieel. Werknemers met een burn-out ontslaan, in plaats van voorkomen dat werknemers überhaupt een burn-out oplopen.”
Stevig concessiemanagement is voor ons een belangrijk punt.

We lezen in het beleidskader ook dat de kansen voor grensoverschrijdende busverbindingen worden onderzocht. In een grensprovincie als Limburg is een grensoverschrijdende busverbinding een logische en pragmatische oplossing, die in de praktijk toch vaak moeilijk te realiseren blijkt. De PvdA verwacht van dit college dat zij niet stopt bij een onderzoek naar de kansen van grensoverschrijdende busverbindingen, maar dat zij uiterste best doet om daar waar kansen liggen ook een verbinding te realiseren.

We praten in Limburg nu al jaren over de intercity verbinding naar Aachen. We hebben er ook als allerlei werkzaamheden voor verricht. Waarom is het tot nu toe dan toch nog steeds niet gelukt om deze verbinding te realiseren? Biedt de toekenning van 2,5 miljard aan de regio Brainport Eindhoven bedoelt voor de verbetering van het vestigingsklimaat voor de chipindustrie daarin nog kansen? Immers, een goede internationale treinverbindingen vanuit Eindhoven richting Aachen draagt ook bij aan het verbeteren van een vestigingsklimaat in de Brainport regio.

Zowel over de weg als via openbaar vervoer, uiteindelijk moeten we Limburg bereikbaar en toegankelijk maken.