Door op 12 juli 2014

Voorjaarsnota

In de laatste voorjaarsnota van deze Statenperiode stelt het college een Tweede Tranche Structuurversterkende Maatregelen voor. Met de investering in zeven projecten van in totaal 106 miljoen euro met maatschappelijk rendement en voor meer dan de helft financieel rendement willen Gedeputeerde Staten, dat de Provincie als aanjager en katalysator optreedt, om de samenwerking van bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden concreet te maken.

De PvdA staat volledig achter deze investering in Limburg in crisistijd. Bijzonder blij zijn we met het project “gezonde scholen” waar we investeren in de gezondheid van onze kinderen, en de ‘educatieve agenda’ waarbij we de kwaliteit van Limburgs onderwijs versterken. Wel willen we onze financiële positie als Limburg sterk houden en moet inzicht in opbrengsten van onze investeringen snel duidelijk worden.

In de Voorjaarsnota zijn voor de PvdA  het zoeken van kansen voor werk in Limburg en de transitie in de zorg hoofdthema’s. We willen dat het mobiliteitsbureau voor werkenden in de zorg, waar we eerder een motie voor indienden, nu heel snel vorm krijgt. De motie Medendorp inzake ‘Werken in buurlanden’ met de opdracht aan GS om ervoor te zorgen dat werken over de grens makkelijker wordt, werd met algemene stemmen aanvaard. Het College werd opgeroepen om in Limburg te lobbyen met als doel de invoer van een Kindpakket bij gemeenten, gericht op het aanbieden van faciliteiten, voor kinderen die opgroeien in armoede. De motie Bosch inzake ‘Energietransitie samen met de buren’ met als doel bij het transitieprogramma van de Limburgse woningmarkt op te nemen dat de provincie een gezamenlijke aanpak ontwikkelt, vooral gericht op ontzorgen en gezamenlijke inkoop, werd aanvaard.

Volg hier de fractievoorzitter tijdens de voorjaarsnota op   http://player.companywebcast.com/provincielimburg/20140620_1/nl/player/show?start=02:02:17

Woordvoerder: Weike Medendorp

Lees hier de hele tekst PvdA Limburg Voorjaarsnota