#ROODtrip, Hoe nu verder?
ROODtrip, Hoe nu verder?
Als je 15 uur in de bus door Limburg rijdt en je mist slechts 1 keer je aansluiting, dan kun je niet anders dan concluderen dat het over het algemeen best goed geregeld is. Maar, dat neemt niet weg dat er ook punten zijn die echt wel voor verbetering vatbaar zijn.
Om te beginnen de veiligheid bij bushaltes en op stations. Het aanleggen van een veilige oversteekplaats en een stoep in Ysselsteyn kan een deel van het OV leed daar al verzachten, Maar ik denk ook aan sociale veiligheid op stations langs bijvoorbeeld de Maaslijn. Ook de informatievoorziening naar reiziger en chauffeur moet echt een stuk beter.
Het feit dat chauffeurs harder rijden dan wettelijk toegestaan, omdat ze anders vertraging oplopen is echt een slechte zaak. Het geeft aan dat rijtijden op sommige trajecten te kort zijn. Het is fijn dat het OV snel is en een vlotte aansluiting heeft op een volgende trein of bus, maar als die vlotte aansluiting alleen maar gerealiseerd kan worden door het te hard rijden van een chauffeur, dan gaat er iets mis.
Verder lopen naar een bushalte en vaker overstappen, met soms krappe overstaptijden staan aan de kern van heel veel van de meldingen die bij ons zijn binnengekomen. Het is deels het gevolg van te weinig gebruik van het openbaar vervoer in het verleden en deels het gevolg van het invoeren van het visgraatmodel, dat de kern vormt van de nieuwe concessie.
Voor mensen die jong, fit en gezond zijn is dit allemaal niet zo’n groot probleem. Het zijn ouderen en schoolgaande jeugd die hier meer de gevolgen van ondervinden. En juist die doelgroepen, zijn vaak afhankelijk van de bus. het is zaak de plekken waar dit speelt goed in kaart te brengen en van halte tot halte te bekijken of en wat we situatie bij de halte kunnen doen.
De PvdA is blij dat de provincie zelf ook geschrokken is van de enorme prijsstijgingen bij diverse abonnementen. Openbaar vervoer moet goed, maar ook betaalbaar zijn. Gedeputeerde Mackus heeft al aangekondigd met een overgangsregeling te willen komen, waarbij de prijsverhoging dus geleidelijker ingevoerd gaat worden. Ook het feit dat de OV-shuttle voor gebruikers extra kosten met zich meebrengt, is een punt van zorg, met name als die extra kosten leiden tot minder gebruik van het openbaar vervoer.
Provinciale Staten evalueert het nieuwe openbaar vervoer in de komende maanden. De concessie van Arriva is een ademende concessie, dat betekent dat de concessie gaandeweg verbetert kan worden. Als woordvoerder mobiliteit ga ik mij inzetten om het OV in Limburg zo goed mogelijk te maken, waarbij ik extra aandacht zal hebben voor de 7 punten die hierboven zijn genoemd, maar waarbij input die ook nu nog binnenkomt wordt meegenomen.
Lees hier het hele reisverslag over de ROODtrip: Reisverslag PDF
Vergeet ook niet het filmverslag op onze Facebookpagina te kijken!