27 januari 2023

Protestactie tegen pensioendebacle DSM

Vrijdag 27 januari zal de PvdA afdeling Landgraaf-Heerlen samen met PvdA Limburg fractievoorzitter Jasper Kuntzelaers van 15 – 16 uur protesteren tegen het onbehoorlijk besturen van het DSM-pensioenfonds en het daarmee bevoordelen van bestuurders en aandeelhouders.

Niet geïndexeerd

Aanleiding voor de protestactie, die plaatsvindt bij DSM Netherlands, is de minachtende wijze waarop het bedrijf DSM is omgegaan met de pensioenen van 20.000 voormalige werknemers. Dagblad NRC meldt 19 januari dat ondanks de in het verleden gemaakte afspraken DSM het noodlijdende pensioenfonds niet hielp. Hierdoor werden de pensioenen 14 jaar lang niet geïndexeerd. Dit terwijl DSM zelf enorme winsten maakt, het oud-bestuurders wel royale pensioenuitkeringen betaald én de huidige top grote bonussen verdient. De DSM-top wist van de problemen, deed er niets aan en vertelde niks aan de gepensioneerden.

Armste pensioenfonds

Het DSM Pensioenfonds was in het begin van deze eeuw een van de rijkste van Nederland en is in no time afgegleden naar een van de armste. Ten faveure van de aandeelhouders en ten koste van pensioenhouders. Met de middelen die in lonen en pensioenen moesten vloeien zijn de aandeelhouders tevreden gehouden en krijgen bestuurders bonussen en een oud-bestuurder een extra storting van 2,2 miljoen in de eigen pensioenpot.

(Ludiek) cadeautje

De protestactie zal bestaan uit een korte toespraak en het overhandigen dan wel achterlaten van een cadeautje voor DSM, oud-bestuurder Feike Sijbesma en President DSM Europe en voorzitter Pensioenfonds DSM Nederland Edith Schippers.