Circulair onderhoud aan wegen en bruggen

3 mei 2024

Circulair onderhoud aan wegen en bruggenLimburg heeft 450 kilometer aan provinciale wegen, fietspaden, rotondes en bruggen. 450 kilometer die onderhoud vergen en dus goed beheerd moeten worden. Bij voorkeur ziet de PvdA dan circulair onderhoud aan wegen en bruggen.

In Provinciale Staten sprak Aleida Berghorst als PvdA-fractievoorzitter over de Nota Kapitaalgoederen. Een nota die gaat over zestig miljoen euro budget in 2024, een bedrag dat de komende jaren nog zal moeten oplopen.

Op zowel korte als langere termijn moeten veel viaducten, bruggen en duikers tegelijk vervangen worden. Dit brengt omvangrijke kosten met zich mee. Er zijn weliswaar tijdelijke maatregelen getroffen, maar de toekomst zal uitwijzen wanneer welke infrastructuur aan vervanging toe is.

Bij al dat onderhoud kan de provincie telkens kiezen voor de wijze van renovatie. Gedeputeerde en Provinciale Staten benoemen circulair bouwen in het beleidskader “werken aan een toekomstbestendige economie” als prioriteit. Toch blijkt circulair onderhoud aan wegen en bruggen in de Nota Kapitaalgoederen slechts in beperkte mate prioriteit te zijn.

“De PvdA begrijpt dat we geen oneindige budgetten hebben op mobiliteit. Maar juist hier draagt een investering bij aan meer dan één doelstelling”, aldus Aleida. “Je haalt je doelstellingen op het gebied van onderhoud van infrastructuur, economie als klimaat.” In de voorbereiding op de behandeling heeft de PvdA hier al aandacht voor gevraagd. Uit een mededeling van de Gedeputeerde blijkt dat circulariteit zo’n vijftien miljoen extra zou kosten. Hierbij is echter ook aangegeven dat dit een grove inschatting is.

We hebben daarom het college gevraagd circulair onderhoud aan wegen en bruggen verder uit te werken, zodat we waar het financieel haalbaar is, onze eigen doelstellingen ook echt kunnen behalen.