Grip op arbeidsmigratie

30 oktober 2023

PvdA en GroenLinks met het manifest Grip op arbeidsmigratieOp zaterdag 28 oktober 2023 hebben GroenLinks en de PvdA een manifest ondertekend. Dit manifest had als titel “Grip op arbeidsmigratie”. Bij de ondertekening waren vertegenwoordigers van de GroenLinks- en PvdA-afdelingen in Venray, Venlo en Horst aan de Maas aanwezig. GroenLinks en de PvdA Limburg spraken eveneens hun steun uit. Namens de PvdA Limburg was fractievoorzitter Aleida Berghorst van de partij.

Het manifest Grip op arbeidsmigratie werd aangeboden aan kandidaat-Kamerlid Mariëtte Patijn. De volgende punten maken onderdeel hiervan uit:

Manifest Grip op arbeidsmigratie

1. Gelijk werk, gelijk loon, gelijke loonkosten. Het mag niet lonen om arbeidsmigranten te kiezen vóór lokale werkzoekenden.
  2. We kiezen voor een lokale economie. Deze is in balans met de lokale behoefte. We kiezen niet voor ondernemingen die alleen winstgevend zijn door buitenlandse werknemers in te zetten.
  3. Misbruik pakken we aan. Een onleefbare situatie voor omwonenden én arbeidsmigranten accepteren we niet. De handhaving hierop versterken we.
  4. Arbeidsmigranten doen mee. We onderzoeken een regionaal inburgeringstraject.
  5. Goed wonen is een recht. Dakloosheid is onacceptabel, dus ook voor arbeidsmigranten. Bedrijven dienen huisvesting van arbeidsmigranten te garanderen tot vier weken na het dienstverband.
  6. Leefbaarheid is een gezamenlijke opgave. We zetten in op een leefbaarheidsoffensief vanuit de Rijksoverheid.