Uit een rapportage die is voorgelegd aan Provinciale Staten, bleek dat Maastricht Aachen Airport (MAA) niet voldoet aan de in 2022 gestelde voorwaarden. Prognoses over passagiers en vrachtvluchten worden absoluut niet gehaald, iets dat zorgen baart voor de toekomst van MAA. Dat heeft enkele oorzaken.
Allereerst heeft het renoveren van de start- en landingsbaan uiteraard gezorgd voor een tijdelijke stop op het uitvoeren van vluchten. Maar ook voor deze renovatie waren de cijfers al ondermaats en na de heropening heeft deze daling doorgezet. Vrachtvluchten die door de tijdelijke sluiting moesten uitwijken, keerden niet altijd terug.
De PvdA heeft veel zorgen over deze ontwikkelingen en ziet een college dat deze zorgen gelukkig deelt.
(de tekst loopt door onder de video)
Het vliegveld blijft open (2022)
Toen Provinciale Staten in de vorige periode een besluit moest nemen over het openhouden het vliegveld, stemde de PvdA-fractie tegen. Dat had te maken met financiële redenen, maar ook met overlast en gezondheidsrisico’s van omwonenden.
Provinciale Staten stemden in december 2022 desondanks in met het openhouden van het vliegveld. Dat was voor de PvdA het sein om dit democratische besluit te respecteren. Vanaf dat moment diende alles gericht te zijn op het beperken van de risico’s die aanleiding waren voor de tegenstem. Dat resulteerde dan ook in opname in het verkiezingsprogramma van met name die doelen.
MAA was uiteraard ook onderdeel van de coalitiebesprekingen. De uiteindelijk gemaakte afspraak is in lijn met het verkiezingsprogramma en luidt als volgt: “Wij respecteren de afspraken die gemaakt en verwoord zijn in de Statenbesluiten over Maastricht Aachen Airport van 3 juni en 16 december 2022 en voeren die ook uit.”
Met andere woorden: we moeten nu de consequenties accepteren van het in 2022 genomen besluit.
De toekomst (2024-)
Maar dat betekent niet dat de PvdA-fractie de ontwikkelingen niet kritisch volgt. Zodra de meest recente cijfers bekend werden gemaakt, heeft fractievoorzitter Aleida Berghorst schriftelijke vragen gesteld over de gevolgen van de ontwikkelingen. De antwoorden daarop stelden de fractie slechts deels tevreden.
Op 22 november besprak de commissie de rapportage, vooruitlopend op een gepland overleg samen met de nieuwe directeur van het vliegveld. Namens de PvdA legde Wiel de nadruk op het ontbreken van informatie en vroeg naar de insteek van Royal Schiphol Group. Dat is namelijk voor 40% mede-aandeelhouder in MAA. Ook vroeg hij naar de mogelijkheden om een vervolgoverleg dat op 14 februari is gepland, naar voren te halen. “De fractie is oprecht bezorgd. Zeker als we zien dat de aantallen passagiers en vrachten achterblijven, kunnen we spreken van tegenvallende resultaten”, aldus ons commissielid Wiel Eggen.
In de commissie was er één gemene deler: hoe kan het college beweren dat de te behalen doelen alsnog zullen worden behaald? Dit betekent immers dat het aantal tonnen aan vrachtvlucht zeven keer zo groot zou moeten worden. In antwoord op onze vragen, verwijst het college naar deze “mededeling portefeuillehouder” van 18 november 2024. Daarin wordt onder andere gesproken over het verbeteren van de dienstverlening om luchtvaartmaatschappijen aan zich te kunnen binden.
In gesprek met MAA (2025)
Provinciale Staten bespreekt op 14 februari 2025 nogmaals MAA. Dan komt de nieuwe directeur naar het gouvernement om zelf toe te lichten hoe hij denkt het vliegveld toekomstbestendig te maken. Gedeputeerde Satijn gaf daarbij aan ook in te zetten op de aanwezigheid van Schiphol. Zo kunnen beide aandeelhouders en de directeur met de Staten in gesprek.
Dit overleg over de toekomst van MAA is wel besloten. Dat betekent dat het niet voor publiek toegankelijk is. Hoewel de PvdA-fractie transparantie en openbaarheid van vergaderen erg belangrijk vindt, kan dat niet altijd. Dit is nooit het geval als bedrijfsgegevens betrokken zijn. Het kan bijvoorbeeld niet de bedoeling zijn dat MAA uit de doeken doet hoe zij de problemen te lijf gaat en een ander vliegveld, zoals Luik, hiervan kan profiteren.
Tijdens deze vergadering zal de PvdA in ieder geval aandacht blijven vragen voor de drie prioriteiten: het college moet financiële risico’s beperken, de gezondheid van omwonenden moet meegewogen worden en MAA moet overlast beperken.