Provincie ondersteunt Jan Smeets Fonds

20 juni 2024

Provincie ondersteunt Jan Smeets FondsDe provincie ondersteunt het Jan Smeets Fonds. Op donderdagavond is de oprichting van dit fonds officieel gepresenteerd. Het komt uit de koker van Stichting Pop in Limburg en richt zich op het stimuleren van de popmuziek die onze provincie rijk is. Muzikanten, gezelschappen, (pop)podia en festivals kunnen een beroep doen op ondersteuning. Deze ondersteuning wordt ingericht via een aantal regelingen. Bijdrages verschillen van minimaal € 300,- tot maximaal € 5.000,-. Het doel van het fonds is om optredens te faciliteren, maar ook om muziekonderwijs mogelijk te maken of talent te kunnen laten ontwikkelen.

Het fonds is tegelijkertijd een ode aan Jan Smeets. Als oprichter van Pinkpop stond hij ook aan de wieg van de vele talenten die onze provincie rijk is. Door zijn naam te koppelen aan het fonds, wordt zijn bijdrage aan de Limburgse popmuziek blijvend gewaardeerd.

“Voldoende kansen en begeleiding”

Jasper Kuntzelaers heeft als Gedeputeerde een bijdrage van €400.000,- mogen toekennen aan het fonds. “Deze regelingen bieden popmuzikanten in diverse stadia van hun ontwikkeling mogelijkheden voor ondersteuning”, zo zegt hij. “Als Provincie Limburg vinden we het belangrijk dat zowel aankomend als gevestigd talent in de popmuziek de kans krijgt om zich verder te ontwikkelen en zich aan een breed publiek te presenteren. In samenwerking met onze partners zetten wij ons in om de Limburgse popcultuur zichtbaar te maken en om de sector verder te laten groeien. Zo krijgen met name jonge muzikanten voldoende kansen en goede begeleiding.”

“Limburg verdient deze extra impuls”

Daar sluit PvdA-Statenlid Lisa Wolters zich bij aan. “De Limburgse popcultuur is recentelijk nog aan de orde geweest. Daar leek al sprake van een investering in een nog op te richten fonds. Met het vaststellen van het beleidskader Cultuur en Erfgoed (zie Sterke Limburgse schouders, red.) pakt Gedeputeerde Staten nu meteen door. De popcultuur in Limburg verdient deze extra impuls!”

Het fonds kent een aantal ambassadeurs, waaronder bekende namen als Tren van Enckevort (Rowwen Hèze), Stephanie Struijk (singer-songwriter) en Pable van de Poel (DeWolff).