Leefbare steden en dorpen

16 mei 2024

De PvdA is blij met extra investeringen in leefbaarheid. Er is namelijk veel in te halen op dit vlak. Limburgse gemeenten hebben een grote opgave omdat de achterstand ten opzichte van Nederland vaker groot is. Volgens de Leefbarometer 2022 wijken bijvoorbeeld enkele verstedelijkte gebieden in onze provincie negatief af ten opzichte van het landelijk gemiddelde.

Als provincie kunnen we helaas niet elke voorziening garanderen. Gelukkig gaan we met het leefbaarheidsfonds wel veel investeren in leefbare steden en dorpen. Onder de tekst is de video van de inbreng van Statenlid Lianne Schuuring te vinden.

Waakvlam

In het beleidskader “leefbare steden en dorpen” staat dat de provincie niet de waakvlam is voor leefbaarheidsprojecten in gemeenten. De provincie is de extra brandstof voor het al bestaande vuurtje. Met andere woorden: het is niet de bedoeling om zelf projecten op te tuigen. Waar de gemeente initiatief heeft, versterken we dat.

Dat klinkt goed, want daarmee versterk je die bestaande initiatieven voor een groter effect op de leefbaarheid in steden en dorpen. Toch heeft onze fractie daar ook zorgen bij. In wijken waar leefbaarheid het meest onder druk staat, staat de waakvlam namelijk nu al op heel laag pitje. Niet overal waar de nood hoog is, zijn ook al projecten opgestart. Mensen die zelf initiatief nemen om de buurt vooruit te helpen, weten meestal ook zelf hun weg te vinden. Juist die bijna uitgedoofde, kleine vlammetjes moeten we meehelpen aanwakkeren. Waar de nood het hoogst is, kan de provincie een betekenisvolle bijdrage leveren. Wat ons betreft moeten we dus met gemeenten samen kijken waar de leefbaarheid het beste gestimuleerd kan worden.

Wonen

De woningopgave nog niet zo groot geweest. In Limburg kennen we een kleinere opgave in woningbouw in vergelijking met de rest van het land. Daarom moeten we wel gericht bouwen. Dat betekent automatisch ook betaalbaar bouwen.

Sloop vindt namelijk vooral plaats in de betaalbare huursector. Natuurlijk moeten we het doen met de landelijke regeling, maar een koopwoning van bijna vier ton is geen betaalbare koop in Limburg.

De PvdA Limburg maakt zich dan ook zorgen om het idee middenhuur. We zien 30% sociale huur per gemeente dan ook als minimum. De provincie heeft de komende periode een grotere rol. Het behoort tot de kerntaken, dus moet de provincie ook de regie nemen. Hoe kunnen we als provincie op dit vlak die rol spelen?

Bescherm het landschap

De PvdA Limburg heeft samen met de BBB tijdens de behandeling ook een motie ingediend. Die motie gaat over het bouwen aan stads- en dorpsranden. We begrijpen dat ruimte schaars is, maar waar mogelijk wil onze fractie het landschap beschermen. Dat betekent dus in eerste instantie bouwen binnen bebouwde kom.

Maar ook binnen de bebouwde kom moet aandacht zijn voor zaken als vergroening. Daarom moeten we telkens weer een zorgvuldige afweging maken. De “ladder van duurzame verstedelijking” wordt daarbij van Rijkswege gehanteerd, maar men denkt na om dit pas van toepassing te laten zijn vanaf 50 woningen.

Het merendeel van de planvoorraad in onze provincie betreft echter plannen van tien woningen of minder. Daarom wil onze fractie bij nieuw of gewijzigd beleid ervoor zorgen dat goed onderbouwd of gemotiveerd wordt waarom plannen niet binnen de bestaande dorps- en stadsranden gerealiseerd kunnen worden. Dat betekent dat we blijven aansluiten bij die ladder van duurzame verstedelijking en de bedoeling daarachter, maar ook voor kleinschaligere plannen. De motie van PvdA en BBB is aangenomen en is hier te vinden.

Ook zo werken we aan leefbare steden en dorpen.