Je inzetten voor fatsoenlijk werk, een net salaris en voldoende rust, dat was de inzet voor PvdA-Europarlementariër Vera Tax bij de onderhandelingen rondom de Mobility Package. Een van de grootste wetgevende deals die op dit moment door de EU worden gemaakt. Hier worden de werkomstandigheden en voorwaarden geregeld voor bus- en vrachtwagenchauffeurs in heel Europa.
Wie kent de beelden niet in Limburg, geparkeerde vrachtwagens, meestal uit Oost-Europa, die wachten tot ze weer verder mogen rijden? De concurrentie vanuit andere delen van de EU is enorm voor de Nederlandse chauffeurs. Vaak krijgen Roemeense, Bulgaarse of Poolse chauffeurs veel minder betaalt dan hun Nederlandse collega’s, blijven ze weken van huis en slapen ze weken aan een stuk in hun cabines.
Dat gaat nu (deels) veranderen. Na dagenlange onderhandelingen, soms tot 7 uur in de ochtend, hebben het EP en de Raad een akkoord bereikt. De vele belangen tussen Oost- en West-Europa, tussen werkgevers en werknemers en tussen de verschillende politieke partijen, maakte dit een zeer lastige onderhandeling. De belangrijkste resultaten:
- Fatsoenlijke werkroosters voor bus- en vrachtwagenchauffeurs;
- Chauffeurs krijgen betaalt naar de maatstaaf van het land waarin ze rijden;
- Normale weekendrust en niet in de cabine slapen;
- Dezelfde regels voor grote en kleine vrachtwagens;
- Meer veilige parkeerplaatsen met strengere eisen;
- Het aanpakken van brievenbusfirma’s.
Dit eindresultaat moet nu in stemming worden gebracht in het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Europese Raad.