Limburgse natuur verdient goede bescherming

31 mei 2024

Lianne buiten Limburgse natuur verdient goede bescherming

Onder de tekst is de inbreng van Statenlid Lianne Schuuring terug te kijken.

Niemand zal de maatschappelijke onrust rondom Natuur, landbouw en stikstof gemist hebben de afgelopen jaren. Ook de watersnood van 2021 en de wateroverlast van de afgelopen weken staan iedereen nog vers op het netvlies. Goed zorgen voor ons landelijk gebied voelt daarmee misschien wel belangrijker dan ooit. Limburgse natuur verdient goede bescherming.

Ook in de Limburgse coalitie is dit een lastig onderwerp, maar de PvdA staat voor de gemaakte afspraken. Lianne Schuuring zegt hierover: “Waar wij elkaar in gevonden hebben is de ambitie om als provincie een verbindende rol te blijven vervullen en met alle partners te zoeken naar begrip en vooruitgang. We willen bijdragen aan een landelijk gebied waarin de natuur, bodem en water in goede staat zijn gebracht en de mens met een goed toekomstperspectief kan wonen en werken.”

Natuurbescherming

De bijzondere natuur in onze provincie verdient onze bescherming. Uit natuurdoelanalyses van de Limburgse natuurgebieden blijkt namelijk het volgende: Teveel stikstof, verdroging en het feit dat onze natuurgebieden zo klein zijn leggen de grootste druk op onze natuur. Hier moet de provincie dus hard aan werken en hier is geld voor nodig. Het is onze wettelijke taak, maar ook onze morele plicht, om te zorgen voor voldoende leefgebied voor beschermde soorten.

Het hoofdlijnenakkoord in Den Haag, en vooral het voornemen om de 20 miljard uit het transitiefonds te schrappen, stelt ons voor de vraag of het Rijk hier nog bij gaat helpen. Daarom vraagt onze fractie of de provincie zelf nadere actie moet ondernemen. Limburgse natuur verdient immers goede bescherming.

Hoogwater

Lianne benadrukte niet alleen de oorzaken die deze druk op de natuur leggen. Want naast verdroging is er ook steeds vaker sprake van hoogwater. De afgelopen weken speelden deze problemen weer in het Heuvelland en bij Venlo. In 2021 hebben we daar uiteraard het extreme voorbeeld van gezien. Er geldt een zogenaamde waterveiligheidsnorm (zie hier voor meer uitleg). Deze norm drukt het risico op overstroming uit. In het Heuvelland is deze norm lager dan in de rest van Nederland en wij hebben een paar jaar terug al gevraagd om te onderzoeken of we deze norm kunnen verhogen.

De maatregelen die hiervoor nodig zij, zijn ingrijpend en soms praktisch onmogelijk. In het centrum van Valkenburg waren bijvoorbeeld kademuren van 3.5 meter nodig geweest om de overstroming in 2021 te stoppen. Van de meeste plekken weten we alleen nog steeds niet om welke maatregelen dit precies gaat en hoeveel dit zou kosten. “Als het echt niet mogelijk is om de nationale veiligheidsnorm te halen als het gaat om hoogwaterbescherming vind ik dat we dat we dat heel goed moeten kunnen uitleggen. We moeten onze inwoners in alle kernen meer kunnen vertellen dan: het is nou eenmaal heel duur en heel moeilijk”, alsdus Lianne. “We moeten kunnen uitleggen dat we alles op alles zetten om de veiligheid te verbeteren en waarom daar eventuele om lokaal niveau grenzen aan zitten.” De PvdA heeft het college daarom gevraagd dit verder uit te werken. En hier vooral in de communicatie naar inwoners meer aandacht aan te besteden.