Door financiële problemen bij onderaannemer TCR loopt de dienstregeling van het openbaar busvervoer in met name Zuid-Limburg gevaar. Ook staan tientallen banen op het spel. Dat zorgt bij Aleida Berghorst voor schriftelijke vragen aan het college. “De financiële problemen bij onderaannemer TCR bedreigen de dienstregeling in Limburg en maken tientallen chauffeurs onzeker over hun baan en dat is niet oké!”
Sinds 31 januari verkeert TCR in surseance van betaling, oftewel uitstel van betaling. Het personeel wordt daarmee in onzekerheid gebracht over de toekomst van hun baan. Bovendien kan de bewindvoerder van TCR kan niet garanderen dat alle bussen die TCR inzet zullen blijven rijden. Arriva stelt garant te staan voor de dienstregeling.
Statenlid Aleida Berghorst vraagt zich af of er extra kosten voor de concessie aan die garantstelling verbonden zitten. Verder wil ze graag weten met hoeveel onderaannemers Arriva eigenlijk werkt. De arbeidsvoorwaarde van het personeel van onderaannemer zijn ook onderdeel van de vragen, zeker nu er mogelijk banen op het spel staan. Verder wil ze graag weten hoe het zit met het onderhoud van de bussen, aangezien er berichten zijn dat het onderhoud aan de bussen ook is uitgesteld door de financiële problemen.
Aleida stelt: “Arriva krijgt ieder jaar 55 miljoen om het OV in Limburg goed te regelen. De PvdA verwacht dat in de Limburgse concessie ook goed gezorgd wordt voor chauffeurs, ook als die chauffeurs via een onderaannemer voor Arriva rijden. De financiële problemen bij onderaannemer TCR bedreigen de dienstregeling in Limburg en maken tientallen chauffeurs onzeker over hun baan en dat is niet oké!”
De fractie van de PvdA wacht de beantwoording van de vragen af en houdt de situatie in de gaten.