IX.	Kwaliteit van het openbaar bestuur

IX. Kwaliteit van het openbaar bestuur

Veiligheid en handhaving verbeteren

Een veilige en leefbare woonomgeving, kan niet zonder effectieve en verstandige handhaving, waarbij preventie vooropstaat.  De provincie heeft hier, als middenbestuur, een belangrijke faciliterende, verbindende, signalerende en coördinerende verantwoordelijkheid.

Op diverse plaatsen in Limburg zijn er zorgen over de politiecapaciteit en de zo belangrijke inzet van wijkagenten Een forse gezamenlijke lobby van de provincie en de gemeenten richting Den Haag zal nodig zijn om dit knelpunt op te lossen.

Handhavers kunnen het echter niet alleen, en daarom moet er meer werk wordt gemaakt van de inbreng van de burger: samen zijn we immers de oren en ogen van wijk en buurt. Gemeentes moeten daarom investeren in buurtgericht werken.

Onze ligging aan de grens brengt extra veiligheidsproblemen met zich mee, zoals illegale hennepteelt, synthetische-drugsproductie en drugsafvaldumpingen (met grote risico’s voor omwonenden), internationale drugshandel en grensoverschrijdende criminaliteit. We moeten stevig inzetten op het bestrijden daarvan. Dit betekent ook dat we samen met de omliggende landen aan de slag moeten om de barrières die de grenzen voor grensoverschrijdende criminaliteitsbestrijding vormen, te slechten.

Daarnaast verreist de aanpak van maatschappelijke ondermijning door de georganiseerde criminaliteit dat overheden kennis en ervaring delen om zo samen een vuist te maken tegen deze vorm van criminaliteit.

Ook omgevingsveiligheid vraagt om een krachtige, proactieve handhaving. Steeds vaker worden burgers geconfronteerd met bedrijven die overlast veroorzaken. Denk hierbij aan vliegenoverlast, stank- en geluidshinder, en lucht-, bodem- en waterverontreiniging. Het is onacceptabel als burgers hieraan langdurig en structureel worden blootgesteld.. Inzet op ‘zelfregulering’ door bedrijven is onvoldoende, want te vaak keurt de slager dan het eigen vlees.

Handhaving in Limburg moet ook oog hebben voor maatschappelijk problemen en  signalen.  Het is niet voldoende om vergunningvoorschriften te controleren of handhavingsacties aan de achterkant uit te voeren. Aan de voorkant kan veel overlast voorkomen worden, door oplettendheid van het handhavingsapparaat en vroeg inspelen op signalen en initiatieven vanuit de lokale samenleving.

Veilige en leefbare buurten

Veilige en leefbare buurten: zorg voor voldoende wijkagenten in de buurt; treedt als Provincie en gemeenten samen op richting Den Haag om de politiecapaciteit op orde te krijgen. En bevorder een buurtgerichte aanpak in samenwerking met bewoners, waarbij preventie voorop staat.

Criminaliteit bestrijden

Criminaliteit bestrijden: treedt krachtig en effectief op tegen druggerelateerde en grensoverschrijdende criminaliteit. Deel kennis en ervaring met andere overheden om een vuist te maken tegen ondermijnende criminaliteit.

Omgevingsveiligheid bevorderen

Omgevingsveiligheid bevorderen: zorg voor een krachtige, proactieve aanpak van overlast, hinder, en milieuverontreiniging.

Inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen

Inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen: zet in op een oplettend handhavingsapparaat dat vroeg inspeelt op signalen en initiatieven vanuit de lokale samenleving.

Integer bestuur waarborgen

De provincie Limburg handelt integer of zij handelt niet. Dat geldt voor elke bestuurder, elke ambtenaar. Daarbij geven de wettelijke regels de kaders aan. En dan moeten de wettelijke regels uitgelegd worden naar de geest en de bedoeling van de wet en gaat het niet aan om juist de mazen in de wet op te zoeken.

Even belangrijk als goede wettelijke regels is het bevorderen van het juiste gedrag. Bestuurders, volksvertegenwoordigers en topambtenaren geven het juiste voorbeeld en spreken elkaar aan op onjuist gedrag. Zo stellen ze de norm, ook voor alle andere ambtenaren.

De provincie heeft behoefte aan een cultuur waarbij zaken als een vier-ogenprincipe vanzelfsprekend zijn en deuren zoveel mogelijk open staan. Waarbij je dilemma’s die opdoemen openlijk in de organisatie kunt bespreken. Waarbij het logisch is dat je voldoende afstand weet te bewaren tot bedrijven en organisaties die grote belangen hebben bij bepaalde beslissingen van de provincie. Waarbij het logisch is dat integriteit regelmatig wordt besproken. En waarbij klokkenluiders worden beschermd.

Integer besturen heeft ook alles te maken met respectvol besturen. Besturen gebeurt op basis van gezag, niet op basis van macht. Waar macht is, is tegenmacht noodzakelijk. Voor een juist en vooral beter bestuur, voor het voorkomen van machtsbederf. Wie macht heeft, begrijpt dat daarmee ook een grote verantwoordelijkheid op zijn of haar schouders ligt om zorgvuldig met die macht om te gaan. Respectvol besturen betekent  ook er voor zorgen dat in een vergadering iedereen zijn of haar inbreng gehoord wordt. Besluiten worden daar beter van en ze worden beter gedragen.

Beleid, besluiten en uitvoering moeten passen bij de strategische lijn van de provincie. Wat de provincie doet is tegen de achtergrond van het ingezette beleid logisch, uitlegbaar. ‘Nee’ kan daarbij ook een antwoord zijn: voor cliëntelisme is geen plaats. De provincie is geen pinautomaat.

De provincie draagt ook zorg voor doorwerking van integer bestuur naar alle partners waar ze mee samenwerkt, of dat nu overheden, semi-overheden, bedrijven, instellingen, organisaties of ingehuurde consultants zijn. Integer handelen is een norm die iedere keer opnieuw gesteld moet worden.

De overheid – en dus ook de provincie – moet zelf voorop lopen in transparant besturen. Daar past een grondhouding bij waarin zo veel als mogelijk openheid van zaken wordt gegeven over provinciaal beleid en over relevante dossiers. Daarbij kiest de provincie ervoor actief haar burgers te informeren via eigen kanalen en indien nodig ook via de inzet van traditionele massamedia en de inzet van gerichte campagnes op social media-kanalen.

Indien journalisten of burgers inzage vragen in documenten bij de overheid, wordt daar zoveel als wettelijk mogelijk aan meegewerkt. Wettelijke termijnen worden gerespecteerd.

Onze keuzes:

De PvdA staat pal voor de integriteit van het Provinciaal Bestuur.

De PvdA staat pal voor de integriteit van het Provinciaal Bestuur. Statenleden en Gedeputeerden oefenen hun functie in soberheid uit en gaan respectvol met elkaar én met het ambtelijk apparaat om. Gedeputeerden spreken collega-bestuurders in het college aan op integriteitsrisico’s en zijn ook alert op integriteitsrisico’s binnen hun eigen portefeuille.

Samen instrumenten ontwikkelen waardoor de Gouverneur beter toezicht kan houden

Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten en de Gouverneur ontwikkelen samen instrumenten waarmee de Gouverneur beter in staat gesteld wordt om toezicht te houden op de integriteit van het College van GS en Provinciale Staten.

Burgerparticipatie versterken

Uit recent onderzoek  is gebleken dat meer dan 50% van alle Nederlanders geen vertrouwen meer heeft in de landelijke politiek. De PvdA vindt dat de provincie de kloof tussen burgers en politiek moet verkleinen. Op 26 november 2018 vond daarom op initiatief van de PvdA  de eerste Provinciale Burgertopplaats. De burgertop pilot was een goed begin. De PvdA wil dat de burgertop verder wordt ontwikkeld en iedere twee jaar plaatsvindt, zodat burgers input kunnen leveren op de vraagstukken die in de provincie spelen.

Daarnaast moeten we alle manieren waarop de burger mee kan doen aan de provinciale politiek beter toegankelijk maken en moeten we werk maken van een omslag in de politiek/bestuurlijke cultuur.

Burgers moeten bij voor hen belangrijke onderwerpen vooraf betrokken worden en niet pas als een beslissing al is genomen. Hierbij moet vooral ook aandacht zijn voor het betrekken van groepen als jongeren die niet massaal spontaan deelnemen aan inspraakprocessen. Directe benadering van jongeren op bijvoorbeeld scholen en via sociale media helpt hierbij.

Maar het gaat ook om het ondersteunen van initiatieven van onderop: er ontstaan in onze provincie steeds meer energie- en zorg coöperaties en andere vormen van zelfbestuur. De PvdA juicht dit toe: zo ontstaan vitale gemeenschappen.

Burgertop verder door ontwikkelen

De PvdA wil de burgertop verder door ontwikkelen en iedere twee jaar organiseren. Zo kunnen burgers input leveren op de vraagstukken die in de provincie spelen.

Burgers vooraf betrekken

Burgers moeten op belangrijke onderwerpen vooraf betrokken worden en niet achteraf als een beslissing al is genomen. Daarbij moet extra aandacht zijn voor groepen die minder deelnemen aan inspraakprocessen.

Proeftuinen en experimenten

We juichen proeftuinen en experimenten toe die de kloof tussen burgers en politiek verkleinen.