IV.	Cultuur

IV. Cultuur

Samen maken we cultuur

Voor sociaaldemocraten is goed cultuurbeleid essentieel: het gaat om de ontplooiing van de persoon en de kwaliteit van bestaan van onze diverse gemeenschap. Kunst en cultuur is meer dan vrijetijdsbesteding, meer dan amusement, meer dan consumeren: het geeft betekenis aan het leven.

Gezien de financiële situatie in de provincie is het zaak de prioriteiten goed te formuleren. De basis van de culturele infrastructuur staat hierbij centraal. Eenmalige, losse projecten die hieraan geen bijdrage leveren moeten worden beperkt. Uiteraard is ons perspectief Euregionaal.

Drie doelgroepen staan daarbij centraal voor de PvdA:

• De jongeren, waarbij cultuureducatie gezien het belang van zelfontplooiing en talentontwikkeling het dominante instrument is. Daarom is het van belang om cultuureducatie een prominente plaats te blijven geven zowel in de scholen als buitenschools. Samenwerking tussen de scholen en culturele organisaties en verenigingen om dit duurzaam vorm te geven is in onze ogen vitaal.
  • De makers, omdat zij als ‘producenten’ van cultuur het scheppend vermogen, het nieuwe, het innovatieve karakter van onze cultuur representeren. Onze provincie is rijk aan kunstopleidingen (makers in opleiding) en professionele makers. Steun voor makers is zeker in en na deze ‘coronatijd’ noodzakelijk. De PvdA heeft de afgelopen periode door breed gesteunde moties de ondersteuning voor makers gestimuleerd.
  • De professionele organisaties en vrijwilligersorganisaties, die door hun organisatorische kracht de continuïteit van het culturele leven waarborgen.

Het is belangrijk om de ‘landelijke cultuursubsidies’ te garanderen voor onze professionele instellingen op het gebied van muziek (orkest, opera), dans, toneel en beeldende kunst. Een krachtige nationale lobby is hiervoor noodzakelijk. Provincie en betrokken gemeenten moeten hier stevig samenwerken. Naast de landelijke culturele organisaties zullen ook onze provinciale en gemeentelijke culturele organisaties stevig door de crises geleid moeten worden.

Bijzonder accent wil de PvdA leggen bij bibliotheken, zowel de algemene bibliotheken als de schoolbibliotheken. Deze hebben de afgelopen jaren te veel terrein verloren, terwijl de laaggeletterdheid een fors probleem is in Limburg en taalbeheersing en taalverwerving zorgen baren. De bibliotheken hebben tevens een functie als ontmoetingsruimte voor de inwoners. Flexwerkers en studenten maken ook gebruik van deze ruimten. Bevorder de ontmoetingsfunctie van deze bibliotheken. Vaak is de bibliotheek een van de laatste gebouwelijke publieke ruimten in een gemeente.

Ook aan de positie en ontwikkelingsmogelijkheden van de Limburgse musea – die van zowel regionale, nationale en internationale betekenis zijn – hecht de PvdA groot belang. Daarbij moet het Bonnefantenmuseum de status van Rijksmuseum kunnen krijgen.

Aparte vermelding dient het veld van onze vrijwilligers-verenigingen als harmonieën, fanfares, schutterijen, drumbands e.d. Terugloop van het aantal leden door krimp vormt een groot probleem. Subsidies dienen vooral het lid worden te stimuleren en tevens de samenwerking tussen verenigingen te bevorderen, waardoor ook wordt bijgedragen aan sociale cohesie. De kunst voor Limburg is het verbinden van traditie met de huidige tijd, de nieuwe generaties en de nieuwkomers.

Onze keuzes:

Cultuureducatie en talentontwikkeling

We steunen cultuureducatie en talentontwikkeling.

We steunen culturele producties

We steunen culturele producties, van (jonge) makers en van samenwerkende professionals en amateurs.

Ondersteun gemeenten bij transitie van bibliotheken

We steunen de gemeenten bij de transitie van bibliotheken.

Versterk de positie van onze culturele instellingen

We versterken de positie van onze culturele instellingen in het kader van de nieuwe subsidieronde van de Raad voor Cultuur.

Samenwerking in het amateurveld

Gerichte steun voor versterking van de samenwerking in het amateurveld.

Euregionale samenwerking

We stimuleren Euregionale culturele samenwerking.