I.	Voorwoord

I. Voorwoord

Grote opgaven vereisen krachtig politiek bestuur

De hoge energierekening raakt de Limburgers hard, er is oorlog in Oekraïne en we kampen met een energiecrisis. Intussen slepen de coronacrisis en de toeslagenaffaire nog voort. De aarde warmt steeds verder op. De impact van al die ontwikkelingen is groot. Zo zijn verduurzaming en terugdringing van de CO2-uitstoot hard nodig, maar kunnen mensen met lagere inkomens en velen met middeninkomens de daarvoor noodzakelijke investeringen nauwelijks of niet meer betalen.

De sterke relatie tussen de grote maatschappelijke uitdagingen, de belangen van alle Limburgers en de politieke opgaven voor onze provincie wordt uitgewerkt in dit programma. U kunt het verkiezingsprogramma hier ook downloaden als PDF: Voor een sterk, sociaal en duurzaam Limburg.

De ambities en plannen van de PvdA beperken zich daarbij niet tot de formele bevoegdheden van het provinciebestuur. De provincie moet op meer terreinen inspireren, initiëren, verbinden en regie nemen en haar verantwoordelijkheid naar haar burgers waarmaken.

Daarnaast bepalen de provinciale verkiezingen de samenstelling van de Eerste Kamer, die een centrale rol vervult in onze democratische rechtsstaat. De PvdA zoekt daarbij samenwerking met alle democratische partijen. Tijdens de verkiezingen voor Provinciale Staten en de Eerste Kamer is sprake van een bijzondere landelijke samenwerking tussen GroenLinks en de PvdA, gericht op de vorming van een gezamenlijke Senaatsfractie. Ook PvdA Limburg en GroenLinks Limburg werken intensief samen.

De grote uitdagingen voor de komende jaren in Limburg spelen lokaal, regionaal, nationaal en internationaal. Daarom zullen we op alle politiek-bestuurlijke niveaus hard werken aan:

• een solidaire samenleving: gelijke kansen, een eerlijke verdeling van lusten en lasten, het voorkomen en terugdringen van maatschappelijke tweedeling, en het bestrijden van discriminatie en racisme. Een bijzondere uitdaging is dat Limburg nog steeds wordt gekenmerkt door een zowel economisch als sociaal kwetsbare situatie, waarin veel van onze bewoners verkeren.
  • bevordering van brede welvaart: werk, wonen, welzijn, cultuur en gezondheid voor iedereen, met schokbestendige sociale en publieke voorzieningen zoals inkomenszekerheid, goede zorg en goed en inclusief onderwijs. Onze provincie kent een enorme gezondheidsachterstand, die structureel aangepakt moet worden. Ook ons onderwijs moet over de hele linie worden versterkt, met optimale kansen voor alle leerlingen ongeacht hun achtergrond, en bevordering van de leescapaciteiten van laaggeletterden. Volledige werkgelegenheid én kwaliteit van de arbeid zijn voor de PvdA fundamentele opgaven. Snel, goed, duurzaam en betaalbaar bouwen is een grote uitdaging, die maximale regie en aansturing van de provinciale overheid en samenwerking met alle betrokkenen vereist.
  • het veiligstellen van onze lange termijn toekomst en dus die van onze kinderen en kleinkinderen door het werken aan een duurzame samenleving, klimaatbeheersing, duurzame energie- en voedselvoorziening, natuurbescherming, en een goede leefomgeving voor iedereen. Voor Limburg betekent dit bijvoorbeeld werken aan veiligheid op het gebied van water: leren omgaan met te veel en te weinig water, tegengaan van droogte en overstromingen, de bevaarbaarheid van de Maas optimaliseren, en de vervuiling van de Maas tegengaan. Voor Limburg betekent het ook de balans tussen natuur en landbouw herstellen.
  • het verankeren en verder ontwikkelen van de democratische rechtsstaat en dus ook integer bestuur, en het versterken en waar nodig herwinnen van het vertrouwen dat burgers daarin moeten kunnen hebben. De afgelopen jaren heeft de PvdA Limburg een bijzondere bijdrage geleverd aan de integriteitsbevordering in onze provincie en aan het versterken van de positie van de burger in onze democratie.

Juist in tijden van grote onzekerheid is een sterke PvdA van groot belang. Een partij die het hoofd koel houdt en het hart warm. Een warm hart juist ook voor de mensen met een laag of een middeninkomen. Solidariteit is nodig, in het belang van ons allemaal. Gun ons uw vertrouwen: voor een goed bestuur van Limburg en voor een sterk progressief blok in de Eerste Kamer. Dank alvast!

Jasper Kuntzelaers

Lijsttrekker PvdA  Limburg