Woningeigenaren Heierhoeve benadeeld door overheid

23 april 2020

Een deel van de woningen in het buurtschap Heierhoeve die in aanmerking komen van de uitkoopregeling die in is gesteld door de komst van Windpark Greenport Venlo is ruim onder de WOZ-waarde getaxeerd. Dit ondanks de opdracht van de PvdA om de bewoners een ruimhartige verkoopregeling aan te bieden. Fractievoorzitter Jasper Kuntzelaers vraagt schriftelijk opheldering van Gedeputeerde Staten.

Windpark Greenport Venlo

In 2018 besloot Provinciale Staten in te stemmen met een plan voor de plaatsing van 9 windturbines rond Heierhoeve. Voor de bewoners was dit echter de zoveelste verandering in de omgeving. De afgelopen decennia zijn er verschillende ontwikkelingen geweest zoals bedrijventerreinen, hoogspanningsmasten en snelwegen. De regio Noord-Limburg heeft hier enorm van geprofiteerd. Voor de inwoners van Heierhoeve is er echter weinig meer over van de ooit rustige omgeving.

WOZ-waarde

Het Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo heeft de woningen laten taxeren. Dit ontwikkelbedrijf is eigendom van de provincie. Bij de taxatie krijgen veel bewoners een verkoopprijs aangeboden die ver onder de WOZ-waarde ligt. Daarbij vormt ruimt €30.000 onder de WOZ geen uitzondering. Diezelfde WOZ-waarde wordt door de overheid gebruikt om de hoogte van de OZB te bepalen. Jasper Kuntzelaers: “Het is onacceptabel en oneerlijk dat de overheid zegt dat een woning meer waard is wanneer ze er geld voor krijgt dan wanneer ze er geld voor moet betalen. Het kan niet zo zijn dat het gebied waar je woont zo wordt aangetast en dat je een bedrag krijgt aangeboden zo ver onder de WOZ. Dat is niet ruimhartig, de bewoners van Heierhoeve worden zo benadeeld door de overheid en verdienen veel beter.”

Ruimhartige maatwerkoplossingen

Tijdens het debat over de plaatsing van de turbines gaf de Partij van de Arbeid het College van Gedeputeerde Staten de opdracht om met de bewoners in gesprek te gaan en te komen tot “ruimhartige maatwerkoplossingen”. Het ging daarbij om maatregelen zodat de woningen over konden gaan op groene energie, betere geluidsisolatie en dat er geen overlast van slagschaduw mocht zijn. Daarnaast moest er een ruimhartige verkoopregeling komen zodat de bewoners als ze willen verkopen een eerlijke prijs krijgen voor hun woningen. Van dat laatste lijkt nu dus geen sprake te zijn.

Lees hier de schriftelijke vragen van Jasper.