Door op 15 november 2013

PvdA staat voor goed openbaar vervoer met volwaardig werk

Vandaag werd er in Provinciale Staten gesproken over de Nota van Uitgangspunten Openbaar Vervoer. De provincie Limburg gaat het OV in 2016 namelijk opnieuw aanbesteden. Nu rijden er in heel Limburg treinen en bussen van Veolia, maar dat zou straks zomaar een andere vervoersmaatschappij kunnen zijn. Na een maandenlang traject van onderzoek en studie met PvdA-leden, geïnteresseerden en professionals, sprak PvdA-Statenlid Lia Roefs vandaag over de uitgangspunten van de PvdA.

Het OV is een belangrijke voorziening voor heel veel mensen.  De PvdA wil daarom dat vooral op kwaliteit wordt aanbesteed en zeker niet alleen op prijs. Gedoe met onder- onder- onderaannemers, die nauwelijks nog droog brood kunnen verdienen, willen wij niet. Dat gaat ten koste van de kwaliteit en zorgt voor baanverlies. De PvdA wil dan ook dat er aandacht is voor de werkgelegenheid in het OV. Wat betekent, bijvoorbeeld, het inzetten van vrijwilligers met buurtbussen, belbussen, wensbussen enz. voor de werkgelegenheid?

PvdA-Statenlid Lia Roefs diende een amendement in om in de nota vast te leggen dat er meer duidelijkheid over het maatwerkvervoer moet komen. Dit wijzigingsvoorstel is unaniem, door alle partijen, aangenomen.

Het betoog kunt u hier teruglezen:

Spreektekst Statenvoorstel Nota van Uitgangspunten OV 20131115
Spreektekst PvdA voor Nota van Uitgangspunten OV (15 november 2013)

Het amendement kunt u hier teruglezen:
Amendement PvdA Limburg inzake aanbesteding OV – 20131115