Door op 20 juni 2014

Energiebesparing in buur(t)verband

In Limburg moet, net als in de rest van NL, een forse slag gebeuren in het omzetten van bestaande woningen naar energiezuinig of energieneutraal. Er is een grote groep huiseigenaren van een rijwoning, portiekwoning of appartement die voor een extra moeilijke opgave staan: het energiezuinig of zelfs energieneutraal maken van deze woning in overleg met de buren.

fractievoorzitter Weike Medendorp: ‘’De complexiteit van samen met je buren energiebesparing te moeten organiseren is een extra drempel in de toch al zo ingewikkelde opgave. Maar er zijn ook voordelen: een gezamenlijke aanpak kan ook kostenverlagend werken. De ingewikkeldheid van energiebesparing en energietransitie maakt, dat veel mensen niet weten wat een goede aanpak is, welke keuzes aantrekkelijk zijn, hoe je dit samen kan organiseren als huiseigenaren. De provincie moet voor deze mensen aan de slag”

De Partij van de Arbeid Limburg wil dat de provincie dit oppakt. Vrijdag bij de Statenvergadering heeft de PvdA daarom een motie ingediend, waarin de provincie wordt opgeroepen om voor de groep rijwoningen, portiekwoningen en appartementen een specifieke aanpak te ontwikkelen en aan te bieden waarbij gericht op blok-voor-blok aanpak, gezamenlijke aanpak, ontzorging en kostenbesparing door gezamenlijke inkoop- en aanpak kernwoorden zijn.

De motie is aangenomen.

Als fractie zullen we zorgen dat deze kans snel wordt uitgevoerd.