Door op 5 juni 2014

Europese Verkiezingen

Met een gemiddelde van 7.6% scoorde de PvdA in Limburg haar slechtste verkiezingsresultaat ooit. We kunnen wijzen naar Den Haag en zeggen dat we het effect ervaren van landelijk verantwoordelijkheid dragen, maar dat is te gemakkelijk. We moeten zelf het verschil willen maken. Waar liggen onze positieve voorbeelden, bijvoorbeeld in Mook en Middelaar, de Limburgse afdeling waar de Limburgse PvdA zowel bij de gemeenteraadsverkiezingen als bij de Europese verkiezingen haar beste resultaat haalde. Onze verkiezingssuccessen zijn schaars waar, bij de lokale verkiezingen, afdelingen nog het verschil konden maken zoals in Landgraaf, Eijsden-Margraten of Venlo, daar lukte dat bij de Europese verkiezingen niet.

Als we deze stembusgang evalueren met het oog op de verkiezingen voor Provinciale Staten, volgend jaar, dan kunnen we niet voorbij aan het feit dat de PVV wederom de grootste partij in onze provincie is geworden. Dat is een ontwikkeling die menigeen binnen de partij erger raakt dan ons eigen teleurstellende verkiezingsresultaat. Wij kunnen deze ontwikkeling alleen gezamenlijk keren. De komende tijd willen wij als Statenfractie dan ook extra tijd en energie investeren om de contacten met en tussen de afdelingen te verbeteren en te versterken, zodat we als Limburgse PvdA een sterk front vormen om tegenwicht te bieden aan de giftige intolerantie van de PVV.