5 maart 2015

Cultuur werkt voor ons allemaal!

Uit kiezersonderzoek bleek kort gelden dat 90% (!) van de burgers vindt dat cultuur het eerste is waarop bezuinigd kan worden. Toch kiest de PvdA Limburg daar niet voor. Omdat cultuur écht van ons allemaal is: wij houden van ons dialect, zijn lid van koor of harmonie, lezen een boek, kijken televisie, gaan naar een museum of theater, zijn trots op het kasteel in ons dorp. Kortom het raakt ons allemaal en niemand wil dat we deze dingen verliezen. Liefst een op de vier Limburgers doet actief aan cultuur! Deze dingen binden ons en bepalen onze identiteit. Wij voelen ons Limburgers.
Maar er is meer.
Cultuur zorgt direct voor zeer veel werkgelegenheid, niet alleen voor zelfstandige kunstenaars, ontwerpers, medewerkers van festivals, orkesten, schouwburgen of musea. Maar ook bij hotels, cafés, drukkerijen en tal van andere bedrijven. Niet alleen het Vrijthof profiteert van de concerten van André Rieu, maar hotels in de hele Euregio. Dat is bij Pinkpop of WMC niet anders. Bovendien blijkt uit vele onderzoeken dat een breed aanbod aan cultuur en culturele voorzieningen belangrijke vestigingsfactoren zijn voor nieuwe bedrijven. En Limburg is gelukkig rijk aan cultuur en culturele voorzieningen.
Cultuur is echter ook en vooral een bron van plezier en geluk. Carnaval, een mooie film, een goed boek of muziek die je raakt….we genieten ervan en voelen ons er beter door. Kunst en cultuur zijn dus onmisbaar.
Maar de culturele voorzieningen staan door jarenlange bezuinigingen bij rijk en gemeenten behoorlijk onder druk. Daarom kiest de PvdA Limburg ervoor om níet te bezuinigen op cultuur. Wij zullen er alles aan doen om onze rijke en diverse cultuur in stand te houden en waar nodig te versterken.

Hans Bosch