Door op 5 maart 2017

Blog Eric Geurts: willen we méér of minder toerisme?

Als gedeputeerde van toerisme in Limburg val je met je neus in de boter. Niet alleen omdat we een prachtige provincie met een vijf-sterrenlandschap hebben, maar ook omdat wij Limburgers elke dag vol trots onze provincie verkopen. Het is een succesverhaal. We scoren gemiddeld een 8, hebben de meeste bungalowovernachtingen van heel Nederland en meer dan 38.000 mensen verdienen hun brood binnen het ‘toeristisch product Limburg’. Daarom ben ik ook een uiterst tevreden bestuurder.

Maar telkens krijg ik de platte vraag: ‘hoeveel meer toeristen zijn er het afgelopen jaar naar Limburg gekomen?’ Wat mij betreft gaat het niet simpel om meer meer méér! Het gaat mij erom hoe we samen het economische product toerisme in Limburg versterken, zodat we in lengte van jaren nog steeds in de top staan. Hoe zorgen we dat we juist niet ten onder gaan aan ons eigen succes? Dát is de discussie die ik aan wil gaan.

Wat kan ons landschap aan? Wanneer komen er teveel toeristen in bepaalden gebieden of steden zodat het ‘Limburg gevoel’ verdwijnt? We moeten heel voorzichtig zijn met ons landschap, want we kunnen ons landschap maar een keer ‘verprutsen’. Hoe maken we ons toeristisch Limburg sterker én toekomst vaster? We moeten namelijk niet onze kip met de gouden eieren slachten.

Op korte termijn hoog scoren is niet moeilijk. Kijk bijvoorbeeld naar Zeeland. Er liggen plannen om de kustlijn vol te bouwen met hotels en bungalowparken. In hartje zomer hoor je enkel Duits op het strand van Cadzand en zodra het seizoen afgelopen is wordt het stil. Willen we dat ook in Limburg? Mijn antwoord is nee. We moeten juist inzetten op verlenging van het seizoen. Hierin liggen volop kansen. Gemeenten als Gulpen-Wittem en Valkenburg, bijvoorbeeld, versterken het toerisme door te kiezen voor identiteit en kwaliteit.

Wat mij betreft moet Limburg ook meer verkocht worden als een totaalproduct, zodat onze parels niet verstikken. Het biedt kansen aan andere gebieden. Kijk bijvoorbeeld naar Parkstad. Daar is nog voldoende groei potentie voor grootschalig toerisme. Een groot attractiepark versterkt het Limburgse totaal product. Dit zal meer gasten naar onze provincie trekken, ook als het wat slechter weer is. Daarnaast kunnen we het bezinningstoerisme versterken. Limburg is rijk aan oude kloosters en mooie kerken, in bijvoorbeeld Echt-Susteren of Steyl.

De komende jaren zal de concurrentie voor Limburg nog verder toenemen. Buitenlandse bestemmingen worden nog meer de concurrent van onze provincie. Dan overleef je het alleen als je de juiste en eerlijke kwaliteit biedt. Meer dan 38.000 mensen verdienen iedere dag hun boterham in de sector. Dat moet ook zo blijven. Dat lukt enkel als we de kwaliteit voor de kwantiteit zetten.