Bevries huren en voorkom huisuitzettingen

8 mei 2020

De PvdA vindt dat de huren moeten worden bevroren en huisuitzettingen moeten worden voorkomen. Zeker nu tijdens de crisis. Maar ook daarna blijven we werken om misbruik van tijdelijke contracten aan banden te leggen en de huren niet te hard te laten stijgen. Lianne Schuuring vroeg vandaag tijdens de behandeling van het Kader Wonen aan de gedeputeerde of hij met de Limburgse woningcorporaties hierover in gesprek wil gaan.

Huurstijging

Voor sociale huurwoningen mogen de huren per 1 juli stijgen met maximaal 6,6 procent. In de vrije sector zijn huren helemaal niet aan banden gelegd. Juist nu in deze crisis blijkt hoe belangrijk een goed en fijn huis is. Goed wonen draait altijd om mensen. Mensen moeten kunnen wonen in een zelf gekozen woning in omgeving waar ze zich thuis voelen. De Provincie kan daarbij helpen.

Extra woningen

De komende jaren hebben we in Limburg ook 13.000 extra woningen nodig, zodat het makkelijker wordt voor Limburgers om te verhuizen naar een geschikte woning. Er zijn vooral betaalbare woningen nodig voor verschillende groepen zoals sociale huurders en senioren. Door de beperkte doorstroming komen ook starters in de knel. Wij willen dat onze jongeren in de provincie kunnen blijven wonen. Dan moeten ze wel een huis kunnen vinden om in te wonen.