Bericht van de Statenfractie: Reactie op eindverslag gids

26 mei 2021

Afgelopen vrijdag 21 mei heeft gids Onno Hoes zijn eindverslag ingeleverd. Hij kwam met een advies om met een breed bondgenootschap rond het midden van CDA, VVD, D66, GroenLinks, SVL , PvdA, Lokaal-Limburg en 50PLUS een college te vormen. De fractie is positief over dit advies.

Extraparlementair

Het gaat hierbij om een extraparlementaire samenwerkingsvorm. Dit betekent dat het college onafhankelijk opereert van de fracties. En dat er continue gezocht zal worden naar wisselende meerderheden in Provinciale Staten. Er komt geen coalitieakkoord, maar de huidige vastgestelde kaders gelden als basis.

Speerpunten

Het is in het belang van een bestuurbare provincie om nu samen een eerlijk, transparant en integer bestuur te vormen. Voor de PvdA zijn een goed herstel uit de coronacrisis, investeringen in goede werkgelegenheid, natuur, duurzaamheid en leefbaarheid speerpunten in die samenwerking. De fractie zet zich dan ook in om samen met de andere partijen voor de zomer een stabiel college te vormen.

4 juni

De fractie zal de komende weken hard aan het werk zodat de provincie snel weer verder kan. Wij hopen de leden na het statendebat van 4 juni weer een update te kunnen sturen.