Door op 9 januari 2015

‘Beek tegen terreur’

Donderdagavond sprak Peter van Dijk in Beek samen met Burgemeester Ralf Krewinkel hun visie over de terreur. Terwijl ik dit nu type om jullie op de website op de hoogte te houden ben ik me bewust van het feit dat in Parijs nog steeds alles op zijn kop ligt.

Peter plaatste het volgende op zijn facebook.

Tijdens de bijeenkomst ‘Beek tegen terreur’ heb ik samen met Ralf Krewinkel een krachtig pleidooi gehouden voor de vrijheid van meningsuiting. Het was een waardige bijeenkomst bij het vrijheidsmonument in de gemeente Beek.

Dames en Heren,

Fijn dat u hier vanavond samengekomen bent, hier bij het Vrijheidsmonument in Beek.
Want allemaal, u en ik, zijn we geschrokken, verbijsterd en boos over het geweld en de gebeurtenissen gisteren in Parijs. Verschrikkelijk en nauwelijks te bevatten wat er is gebeurd. Je verstand staat dan even stil.
Burgemeester Krewinkel heeft u net opgeroepen om samen te blijven opkomen voor een vrije samenleving. Dat is uit mijn hart gegrepen. Want wat in Parijs is gebeurd kunnen en mogen we niet accepteren. Deze aanslag is er een op ons allemaal, op de vrijheid en tolerantie die wij koesteren.

Het vrije woord – en natuurlijk denken we hier vandaag aan het weekblad Charlie Hebdo in Parijs – is immers een groot goed in onze samenleving. Een hoeksteen voor onze democratie. En dat geldt natuurlijk voor alle vormen van het vrije woord. Gesproken, geschreven, getekend; in beeld of geluid.
Als mediagedeputeerde van onze Provincie Limburg sta ik daar voor. Het vrije woord, een vrije pers – we zijn het zo gewoon – maar we moeten het telkens en juist ook nu met alle kracht verdedigen tegen lieden die de uitingen van dat vrije woord niet kunnen velen. Die daaraan daden verbinden van agressie, geweld, dood en verderf. Het vrije woord is – ik zeg het nog maar een keer – het vrije woord is een groot goed, een verworvenheid die we ons niet af laten nemen. Nooit en door niemand. Mijn boodschap is dan ook: blijf van onze journalisten af ! En, kijkend naar wat gisteren in Parijs is gebeurd, evenzeer: blijf van onze politiemensen af !
Wederzijds respect en tolerantie. Dat zijn onze waarden. We moeten hier aan vasthouden, er met z’n allen achter blijven staan. Dat niet alleen, we moeten die waarden gezamenlijk uit blijven dragen. Met alle kracht die we hebben. Daarom doet het goed dat u hier met zovelen bent, dat we in Nederland en in de hele wereld met zoveel mensen vandaag de straat op gaan om daarvoor pal te staan !
Dames en Heren,
Ik ga afsluiten. En hoe kan ik dat beter doen dan door hier ook aan te halen wat al door duizenden en nog eens duizenden mensen gisteren en vandaag gezegd, gescandeerd en geschreven is, de leus die ons gevoel en onze betrokkenheid het beste samenvat. Ik wil het graag hier ook zelf zeggen: Je suis Charlie !
Dank voor uw aandacht.

Waar ben je naar op zoek?