14 mei 2017

Blog Tirza Houben: Vrijheid, 5 mei en jongeren

Afgelopen dinsdag heb ik een bijzondere middag mogen beleven op het Joodse Kerkhof in Roermond. Onder grote belangstelling werd door ‘Opperrabbijn’ (een Joodse geleerde die een expert is op het gebied van de joodse wet) Binyomin Jacobs het grafsteentje van Ruben Baer onthuld. Vierenzeventig jaar nadat hij was gestorven, amper vier dagen oud, draagt zijn graf eindelijk weer een naam.

Een half jaar eerder hadden leerlingen van de tegenover gelegen Synergieschool tijdens een rondleiding op ’t oude Kerkhof een naamloos kindergraf ontdekt. Direct namen de leerlingen zich voor om uit te laten zoeken wie hier begraven zou liggen want ook dit kindje had natuurlijk het recht om herdacht te kunnen worden. Na een indringende zoektocht stuitte men op het tragische verhaal van de joodse baby, Ruben. De school hoefde niet lang na te denken en besloot het grafje te adopteren en deze eindelijk te voorzien van een steen.

Opperrabbijn Jacobs maakte met zijn speech over de zin van het korte leven van Ruben in een waanzinnige wereld van haat en onverdraagzaamheid diepe indruk.  Antisemitisme is misschien wel de meest bekende en wijdverbreide vorm van discriminatie, gebaseerd op geloof en etniciteit. Na de gruweldaden in de tweede wereldoorlog menen veel mensen dat de haat zich in Nederland op deze schaal nooit meer kan manifesteren. Echter, in onze polariserende samenleving zie je dat antisemitisme, moslimhaat, racisme en intolerantie jegens seksuele minderheden weer langzaam aan kracht winnen.

Deze middag heeft mij doen beseffen hoe belangrijk het is dat onze jongeren zich bewust zijn van onze geschiedenis. Ons leven in vrijheid is immers minder vanzelfsprekend dan we denken en moet daarom gekoesterd en beschermd worden. De leerlingen van de Synergieschool hebben dit heel goed begrepen. Omdat ik het belangrijk vind dat ook alle andere kinderen in onze provincie zich hiervan bewust worden, ga ik in gesprek met gedeputeerde Hans Teunissen om samen te onderzoeken of het mogelijk is om het jaarlijks terugkerende gastlessen project ‘Maand van de Vrijheid’, in navolging van de provincies Drenthe en Zuid-Holland, ook in Limburg op te starten. Onze vrijheid verdient namelijk meer aandacht dan die ene feestelijke dag op 5 mei.